Новий приватизаційний закон ФДМУ: нові інструменти, чіткі правила, захист інвесторів
Фонд державного майна презентував Уряду проект Закону України «Про приватизацію державного майна». Проект Закону розроблено Фондом за участю МЕРТ, міжнародних організацій, громадськості для підвищення ефективності приватизації, збільшення надходжень до бюджету та інвестицій на підприємства, створення нових робочих місць. Кінцева глобальна мета – розвиток економіки України.
Як прокоментував законопроект очільник ФДМУ Дмитро Парфененко, Фонд разом із партнерами зібрав у цьому законопроекті провідний європейський досвід, досвід української приватизації попередніх років, аналіз сучасних умов розвитку ринку та запитів суспільства. Він також зазначив, що у процесі обговорення цього законопроекту на різних етапах Фонд готовий вислухати всі пропозиції до нього.
«Фонд націлений виключно на прозору та професійну приватизацію, і проводить її вже зараз. Але новий законопроект дасть нам можливість робити це швидше, створить нові зрозумілі сучасній інвесторській спільноті інструменти. Ми однозначно отримаємо віддачу від прийняття цього закону у вигляді збільшення обсягів та якості приватизації», – зазначив Дмитро Парфененко.
Фонд пропонує досягти цієї мети завдяки низці заходів.
СПРОЩЕННЯ ТА СКОРОЧЕННЯ ПРОЦЕДУР ТА ПОНЯТЬ
Об’єкти приватизації поділяються на: об’єкти малої приватизації та об’єкти великої приватизації замість цілої низки груп, позначених літерами, наприклад, А, Б, В і так далі.
Об’єкти великої приватизації – це єдині майнові комплекси державних підприємств та пакети акцій акціонерних товариств, перелік яких визначає Кабінет Міністрів. Для об’єктів великої приватизації умови продажу затверджуватимуться Кабінетом Міністрів України.
Решта об’єктів віднесено до об’єктів малої приватизації.
Об’єднання положення 7 законів, що регулюють питання приватизації, в один законодавчий акт для формування ефективної правової бази у сфері приватизації. Зокрема, йдеться, про такі закони: «Про приватизацію невеликих державних підприємств (малу приватизацію)»; «Про особливості приватизації об’єктів незавершеного будівництва», «Про особливості приватизації майна в АПК».
Скорочення термінів та спрощення процесу підготовки об‘єктів до приватизації (відміняється одразу кілька етапів підготовки, які стають за сучасних умов неактуальними):
об‘єкти великої приватизації: з 24-26 місяців до 11-12,
об‘єкти малої приватизації: з 9-12 місяців до 4-5 місяців.
Скорочення способів приватизації з 5 до 2 :аукціон та викуп. Зокрема, відміняється такий вид як конкурси. Чітко визначено 4 видиаукціонів: з умовами, без умов, зі зниженням стартової ціни, за методом вивчення цінових пропозицій. Продаж об’єктів малої приватизації здійснюється виключно на електронних аукціонах.
Встановлення єдиної норми гарантійного депозиту учасників аукціонів: 5% від стартової ціни об‘єкта (було від 5 до 20%). Можливість внесення банківської гарантії залишається.
ЗАЛУЧЕННЯ РАДНИКІВ ДО ВЕЛИКОЇ ПРИВАТИЗАЦІЇ
Залучення та визначення радниківдля підготовки до приватизації (продажу) об’єктів здійснюються на конкурентних засадах у встановленому Кабінетом Міністрів України порядку.
Залучення радників дозволить провести приватизацію об’єктів великої приватизації з урахуванням міжнародних стандартів та існуючої практики, презентувати об’єктиширокому колу потенційних покупців в Україні та за її межами.
СТАРТОВУ ЦІНУ ВИЗНАЧАЄ РИНОК
Стартова ціна продажу об’єктів великої приватизації визначається на підставі пропозицій радника. Якщо приватизація проходить без участі радника, то стартова ціна продажу об’єкта приватизації визначається за методом вивчення цінових пропозицій шляхом проведення державними органами приватизації вивчення попиту потенційних покупців.Для вивчення попиту публікується відповідне інформаційне повідомлення разом з характеристикою об’єкта приватизації, збираються пропозиції щодо ціни продажу від потенційних покупців.Стартова ціна об‘єкта малої приватизації встановлюється на рівні балансової вартості активів об‘єкта, за вирахуванням зобов‘язань у разі наявності, але не менше 1 грн.
ЧІТКА ПОСЛІДОВНІСТЬ ВИСТАВЛЕННЯ ОБ‘ЄКТІВ НА РІЗНІ ВИДИ АУКЦІОНІВ
Об’єкт приватизації не продано на аукціоні з умовами? Державний орган приватизації може прийняти рішення про продаж такого об’єкта на аукціоні без умов або на аукціоні зі зниженням стартової ціни, під час проведення якого можливе зменшення стартової ціни об’єкта на 25% та в подальшому на 50%. У разі якщо об’єкт приватизації не продано вищезазначеними способами, то державний орган приватизації приймає рішення про продаж об’єкта приватизації на аукціоні за методом вивчення цінових пропозицій. Виняток - об’єкти великої приватизації, бо рішення про їх продаж на аукціоні (у тому числі аукціоні зі зниженням стартової ціни, аукціоні за методом вивчення цінових пропозицій) приймається Кабінетом Міністрів України.
Один учасник – не гравець! Якщо для участі в аукціоні з продажу об’єкта приватизації подано заяву від одного покупця аукціон визнається таким, що не відбувся, а державний орган приватизації приймає рішення про продаж зазначеного об’єкта шляхом викупу безпосередньо такому покупцеві за запропонованою ним ціною, але не нижче стартової ціни. Рішення щодо способу продажу об‘єкта великої приватизації за умов наявності тільки одного учасника приймає Уряд.
РОЗШИРЕННЯ КОЛА ОБ‘ЄКТІВ ПРИВАТИЗАЦІЇ
Зняти невиправдану заборону до приватизації. Проект закону встановлює більш чіткі критерії до визначення заборонених до приватизації об‘єктів, і це призведе до їх зменшення. Об‘єктами приватизації визнаються всі об‘єкти, які не впливають на забезпечення органами держвлади їхніх завдань.
Ініціювати включення об‘єкта на приватизацію можуть покупці. Випадки відмови у включенні до переліку об’єктів, що підлягають приватизації, -виняткові.
Можливість перепрофілювання об’єктів соціально-культурного призначення, які не функціонують більше трьох років або перебувають в аварійному стані.
Продаж об‘єктів без земельних ділянок. Робить придбання об‘єкта приватизації доступнішим
ЗАХИСТ ПРАВ ІНВЕСТОРІВ
Не більше 5 років – строк виконання зобов’язань інвестором, крім мобілізаційних завдань та тих, для яких Фондом за поданням аукціонної комісії встановлено інший строк виконання зобов’язань.
Обмеження в три роки з дня укладення договору купівлі-продажу на можливість оскарження приватизації державного майна та укладення такого договору.
Приватизації – так, банкрутству – ні! Справи про банкрутство підприємств-боржників державного сектору економіки, щодо яких прийнято рішення про приватизацію, не порушуються до її завершення. Провадження у справах про банкрутство таких підприємств-боржників підлягає припиненню, крім тих, що ліквідуються за рішенням власника.
Орендарям – компенсація! Приватизація орендованих єдиних майнових комплексів державних підприємств та їх структурних підрозділів проводиться з умовою компенсації орендарю підтверджених аудиторським висновком поліпшень, які неможливо відокремити від об’єкта приватизації. У разі якщо покупцем об’єкта приватизації стає орендар, то вартість невід’ємних поліпшень зараховуються йому при остаточному розрахунку за об’єкт приватизації.
Враховуючи те, що понад 90% державних активів введено в експлуатацію 50–150 років тому, затримка з приватизацією цих об’єктів призводить до їх подальшого руйнування, зниження інвестиційної привабливості. Відсутність джерел,потрібних для модернізації виробництва,інвестицій впливає на конкурентоспроможність державних підприємств, неефективне управління доводить їх до банкрутства.
Проект Закону України «Про приватизацію державного майна» спрямовано на вирішення проблемних питань, які перешкоджають прискоренню процесів приватизації, спрощення процедури приватизації об’єктів державної власності та скорочення термінів її проведення, можливість визначення ціни об’єктів приватизації платоспроможним попитом, посилення захисту прав інвесторів.
З метою одержання зауважень і пропозицій від фізичних, юридичних осіб та їх об’єднань Фонд державного майна України забезпечив проведення громадського обговорення проекту Закону шляхом його оприлюднення на офіційному веб-сайті Фонду www.spfu.gov.uа. За період обговорення до проекту Закону надійшли зауваження та пропозиції від громадян, частину з яких було враховано.