A A A K K K

Пояснювальна записка до проекту Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про оренду державного та комунального майна»

від 17 січня 2013 р.

ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
до проекту Закону України «Про внесення змін до Закону України
«Про оренду державного та комунального майна»

 

Розробник: Фонд державного майна України

 

1.Обґрунтування необхідності прийняття нормативного акта

Проект Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про оренду державного та комунального майна»  (далі – проект Закону), розроблений на виконання рішення Спеціальної контрольної комісії з питань приватизації Верховної Ради України від 20.10.2011 про ефективність використання державного майна цілісних майнових комплексів, переданих в оренду, з метою підвищення ефективності орендних відносин та запобігання пошкодженням і втратам орендованого майна, а також з метою узгодження термінології Закону і законодавства про приватизацію та врахування нових повноважень Фонду державного майна у сфері визначення вартості орендованого майна, визначених Законом України «Про Фонд державного майна України».

2. Мета і шляхи її досягнення

Проект Закону розроблено з метою підвищення ефективності орендних відносин та запобігання пошкодженням і втратам орендованого майна.

Запропонованими змінами, зокрема, передбачається:

з метою забезпечення компенсування державі та комунальним власникам втрат майна в результаті безгосподарності орендаря – впровадження нової істотної умови оренди - компенсації орендарем втрат орендованого майна;

з метою захисту майнових інтересів держави та комунальних власників, запобігання втратам майна – встановлюється неможливість звернення стягнень за зобов’язаннями орендаря чи третіх осіб на орендоване майно та неможливість для орендаря вчиняти дії з майном, що ведуть до зміни форми власності, без погодження з орендодавцем;

з метою кращого забезпечення відновлення орендованого державного та комунального майна передбачити можливість страхування орендованого майна орендарем на користь балансоутримувача цього майна;

з метою  запобігання накопичуванню заборгованості з орендної плати та втраті майна, виведенню боржниками активів зі складу об’єкта оренди – надання орендодавцю права відмовитися від договору оренди окремого індивідуально визначеного майна і вимагати повернення орендованого майна, якщо заборгованість орендаря по орендній платі перевищує суму завдатку, сплаченого при укладенні договору оренди;

         з метою інформування потенційних орендарів про вартість об’єкта оренди та розмір орендної плати – організація вивчення попиту на об’єкт оренди після визначення орендодавцем розміру орендної плати;

з метою вдосконалення порядку повернення з оренди цілісних майнових комплексів державних підприємств – затвердження на рівні Уряду Порядку повернення орендованих цілісних майнових комплексів державних підприємств після припинення або розірвання договору оренди.

Пропонується вилучити з частини першої статті 27 вимогу до орендаря повертати після оренди майно орендодавцю - з метою узгодження її з частиною третьою цієї статті, якою передбачено повернення орендованого окремого індивідуально визначеного майна відповідному підприємству, господарському товариству, створеному в процесі приватизації (корпоратизації), або його правонаступнику, а орендованого цілісного майнового комплексу -  відповідному органу управління або його правонаступнику.

З метою узгодження норм Закону України «Про оренду державного та комунального майна» з Законом України «Про Фонд державного майна України» та законодавством про приватизацію запропоновано внести зміни до послідовності процедур визначення орендаря (попит на оренду вивчається після визначення розміру орендної плати) а також термін «цілісний майновий комплекс» замінити на «цілісний (єдиний) майновий комплекс» у відповідних відмінках.

3. Правові аспекти

У даній сфері суспільних відносин діють Закони України «Про Фонд державного майна України» та «Про оренду державного та комунального майна», Цивільний кодекс України.

4. Фінансово-економічне обґрунтування

Реалізація проекту Закону не потребує додаткових фінансових, матеріальних та інших витрат.

5. Позиція заінтересованих органів

Проект підлягає погодженню з Міністерством фінансів, та Міністерством економічного розвитку і торгівлі, і Міністерством юстиції.

6. Регіональний аспект

Проект Закону має загальнодержавний характер та не стосується питання розвитку адміністративно-територіальних одиниць.

7. Запобігання корупції

Проект Закону не містить ризиків вчинення корупційних правопорушень та не потребує проведення антикорупційної експертизи.

8. Громадське обговорення

Проект Закону було оприлюднено з метою одержання зауважень та пропозиції від фізичних та юридичних осіб, їх об’єднань згідно з вимогами Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності».

9. Позиція соціальних партнерів

Проект Закону не стосується соціально-трудової сфери та не потребує залучення до його опрацювання уповноважених представників від всеукраїнських профспілок, їх об'єднань та всеукраїнських об'єднань організацій роботодавців.

10. Аналіз регуляторного впливу

Проект Закону є регуляторним актом і підлягає погоджено з Державною службою України з питань регуляторної політики та розвитку підприємництва.

11. Прогноз результатів

Прийняття проекту Закону забезпечить підвищення ефективності орендних відносин, зокрема, кращий контроль за збереженням орендованого майна, компенсацію його втрати, а також зменшення заборгованості з орендної плати. 

 

Голова Фонду                                                                              О. Рябченко

____ ____________ 2012 рік