A A A K K K

Аналіз регуляторного впливу проекту змін до Положення про порядок стажування фізичних осіб, які пройшли навчання за програмою базової підготовки оцінювачів

від 16 лютого 2009 р.

Аналіз регуляторного впливу
проекту змін до Положення про порядок стажування фізичних осіб, які пройшли навчання за програмою базової підготовки оцінювачів

1.Опис проблем

У зв'язку з прийняттям Національного стандарту № 1 "Загальні засади оцінки майна і майнових прав", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 10.09.2003 № 1440, затвердженням наказу ФДМУ від 06.04.2004 № 692 "Щодо видачі сертифікатів суб'єктів оціночної діяльності", зареєстрованого в Міністерстві юстиції України від 23.04.2004 за № 529/9128, наказу ФДМУ "Про затвердження Загальних вимог до навчальних програм навчання оцінювачів та підвищення їх кваліфікації" від 15.04.04 № 754, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 05.05.04 за № 562/9161, наказу ФДМУ "Про затвердження тематичних планів та програм курсів базової підготовки оцінювачів за напрямами та спеціалізаціями оцінки майна" від 19.05.2004 № 969, наказу ФДМУ від 13.11.2002 № 1997 "Положення про порядок роботи Екзаменаційної комісії (зі змінами і доповненнями)", зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 28.11.2002 за № 925/7213 на сьогодні є потреба в удосконаленні Положення про порядок стажування фізичних осіб, які пройшли навчання за програмою базової підготовки оцінювачів (далі - Положення), в частині приведення його у відповідність до вимог вищезазначених законодавчих та нормативних актів.

З метою удосконалення навчального процесу підготовки оцінювачів в Україні за погодженням Наглядовою радою з питань оціночної діяльності від 25.09.2007 встановлюються нові вимоги для оцінювачів-стажистів при напрацюванні практичних навичок, а саме при підготовці звітів з оцінки майна. Передбачається, у разі відсутності на протязі періоду стажування конкретних об'єктів оцінки та неможливості прийняття участі у виконанні реальних звітів з оцінки майна, надати право оцінювачам-стажистам під керівництвом керівників стажування здійснювати підготовку учбових звітів. Внесення запропонованих змін дозволить суттєво покращити процес фахової підготовки оцінювачів щодо організації стажування та посилення контролю за його проходженням з боку навчальних закладів (центрів) та суб'єктів оціночної діяльності, на базі яких буде проводитися стажування фізичних осіб-стажистів за відповідними спеціалізаціями в межах напрямів оцінки майна.

Прийняття запропонованих змін дозволить посилити вимоги до якості навчання оцінювачів у процесі напрацювання практичних навичок із застосуванням методичних підходів з оцінки майна та закріплення знань положень (національних стандартів), інших нормативно-правових актів з оцінки майна, а також забезпечити прозорість прийняття рішень Екзаменаційною комісією за підсумками кваліфікаційних іспитів.

Таким чином, розв'язати вищезазначені питання можливо тільки за допомогою внесення змін до Положення про порядок стажування фізичних осіб, які пройшли навчання за програмою базової підготовки оцінювачів.

2. Головні цілі прийняття акта

Головними цілями прийняття акта є приведення Положення у відповідність до вимог: Національного стандарту №1 "Загальні засади оцінки майна і майнових прав", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 10.09.2003 №1440, наказу ФДМУ "Щодо видачі сертифікатів суб'єктів оціночної діяльності" від 06.04.2004 № 692 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України від 23.04.2004 за № 529/9128, наказу ФДМУ "Про затвердження Загальних вимог до навчальних програм навчання оцінювачів та підвищення їх кваліфікації" від 15.04.04 № 754, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 05.05.04 за № 562/9161, наказу ФДМУ "Про затвердження тематичних планів та програм курсів базової підготовки оцінювачів за напрямами та спеціалізаціями оцінки майна" від 19.05.2004 № 969; наказу ФДМУ "Про затвердження Положення про порядок роботи Екзаменаційної комісії (зі змінами і доповненнями)" від 13.11.2002 № 1997, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 28.11.2002 за № 925/7213, удосконалення процесу професійної підготовки оцінювачів.

3. Оцінка альтернативних способів досягнення зазначених цілей

В даному випадку вбачається за можливе визначити два альтернативні способи досягнення цілей:

1. Залишити існуюче Положення. Але цей спосіб не є ефективним і не врегульовує змін, що встановлені наказом ФДМУ "Про затвердження Положення про порядок роботи Екзаменаційної комісії (зі змінами і доповненнями)" від 13.11.2002 № 1997, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 28.11.2002 за № 925/7213.

2. Внести зміни до існуючого Положення. Способом досягнення зазначених цілей, який обраний ФДМУ, є затвердження змін до Положення про порядок стажування фізичних осіб, які пройшли навчання за програмою базової підготовки оцінювачів. Прийняття запропонованого регуляторного акту є єдиним прийнятним способом досягнення встановленої мети.

4. Опис механізмів і заходів для вирішення проблеми

Для розв'язання проблем регуляторний акт, що пропонується, встановлює чіткі вимоги щодо удосконалення процедури стажування фізичних осіб, які пройшли навчання за програмою базової підготовки оцінювачів, а також єдині вимоги до форми та змісту інформації, що надається оцінювачами-стажистами за підсумками проведеного стажування до навчальних закладів (центрів).

Проектом передбачено введення нових вимог щодо удосконалення процедури фахової підготовки оцінювачів в Україні, а саме запровадження учбових звітів з оцінки майна за кожною спеціалізацією, за якою оцінювачі -стажисти складатимуть кваліфікаційні іспити.

Механізмом, який застосовується для розв'язання проблем, є здійснення Екзаменаційною комісією, яка складається з представників ФДМУ, державних органів виконавчої влади, саморегулівних організацій оцінювачів, провідних фахівців у сфері оцінки функцій контролю за якістю навчального процесу та рівнем фахової підготовки оцінювачів в Україні.

5. Обгрунтування можливості досягнення встановлених цілей у разі прийняття запропонованого регуляторного акта

Впливу зовнішніх факторів на дію регуляторного акта не очікується.

Прийняття регуляторного акту надасть можливість встановлення більш чітких підходів удосконалення навчального процесу професійної підготовки оцінювачів, у тому числі підвищення якості підготовки оцінювачів та удосконалення процесу проходження стажування фізичних осіб.

Реалізація запропонованого регуляторного акта не потребує додаткових матеріальних та фінансових витрат з Державного бюджету України.

Очікувані наслідки дії запропонованого регуляторного акта не передбачають нанесення шкоди суб'єктам господарювання - суб'єктам оціночної діяльності.

Запровадження зазначеного наказу ФДМУ забезпечить високу вірогідність досягнення поставлених цілей.

6. Очікувані результати

Впровадження даного регуляторного акта дасть змогу:

- удосконалити роботу Екзаменаційної комісії;

- посилити контроль з боку держави за якістю фахової підготовки оцінювачів;

- удосконалити навчальний процес професійної підготовки оцінювачів.

Опис прогнозованих вигод та витрат у разі прийняття регуляторного акта:

Об'єкт впливу Вигоди Витрати
Держава Правове забезпечення прогалин у регулюванні процесу фахової професійної підготовки оцінювачів. Додаткові витрати відсутні
Навчальні заклади (центри)Удосконалення навчального процесу професійної підготовки оцінювачів щодо організації стажування фізичних осіб-оцінювачів; розширення кола суб'єктів оціночної діяльності-баз стажування для забезпечення підготовки оцінювачів в Україні на належному професійному рівні Додаткові витрати відсутні
Громадяни Удосконалення процесу професійної підготовки оцінювачів шляхом запровадження підготовки учбових звітів з оцінки майна Додаткові витрати відсутні

7. Обґрунтування строку чинності акта

Обмежень строку регуляторного акта немає, що дасть змогу розв'язати проблеми та досягти цілі державного регулювання. Термін чинності регуляторного акта - відповідно до законодавства після державної реєстрації в Міністерстві юстиції України.

8. Показники результативності акта:

Надходжень до державного та місцевих бюджетів і державних цільових фондів, пов'язаних з дією акта не очікується.

Показниками результативності є:

  • кількість навчальних закладів (центрів), які здійснюють навчання за програмою базової підготовки та підвищення кваліфікації оцінювачів;
  • кількість суб'єктів господарювання-суб'єктів оціночної діяльності, на базі яких відбувається стажування оцінювачів-стажистів;
  • кількість фізичних осіб, які пройшли навчання за програмою базової підготовки оцінювачів за будь-яким з її напрямів та успішно склали кваліфікаційний іспит;
  • зменшення порушень у сфері професійної підготовки оцінювачів всіма учасниками цього процесу;
  • зменшення порушень у процесі здійснення оцінювачами практичної оціночної діяльності.

Рівень поінформованості професійних учасників ринку оцінки вище середнього, оскільки проект регуляторного акта та аналіз його регуляторного впливу оприлюднюється на офіційному веб-сайті Фонду державного майна України;

9. Заходи для відстеження результативності акта

Стосовно регулятивного акта здійснюється базове, повторне та періодичне відстеження у межах строків, установлених статтею 10 Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності".

Базове відстеження здійснюється до дня набрання чинності регуляторним актом або більшістю його положень з метою оцінки стану суспільних відносин, на врегулювання яких спрямована дія акта.

Повторне відстеження здійснюється через рік після набрання чинності актом або більшістю його положень, але не пізніше ніж через два роки, якщо рішенням регуляторного органу, який прийняв цей акт, не встановлено більш ранній строк, з метою оцінки ступеня досягнення цим актом визначених цілей. Установлені кількісні та якісні показники результативності акта порівнюються із значеннями аналогічних показників, що встановлені під час базового обстеження.

Періодичне відстеження здійснюється раз на три роки, починаючи з дня виконання заходів з повторного відстеження, в тому числі у разі, коли дію акта, прийнятого на визначений строк, було продовжено з метою оцінки ступеня досягнення актом визначених цілей. Установлені кількісні та якісні значення показників результативності акта порівнюються із значеннями аналогічних показників, що встановлені під час повторного відстеження.

У процесі відстеження встановлюється кількісне та якісне значення для кожного показника результативності, визначеного під час проведення аналізу впливу регуляторного акта.

Базове, повторне та періодичне відстеження здійснюється на основі показників і даних, визначених під час проведення аналізу впливу регуляторного акта.

Аналіз регуляторного впливу підготовлено Департаментом оцінки майна та оціночної діяльності Фонду державного майна України (01133, м. Київ, вул. Кутузова, 18/7, тел./факс 285-17-13).

Заступник директора Департаменту оцінки майна та оціночної діяльностіВ.Зеленський