A A A K K K

Аналіз регуляторного впливу проекту Положення про конкурсний відбір суб'єктів оціночної діяльності, затвердженого наказом ФДМУ від 25.11.2003 № 2100 і зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 19.12.2003 за № 1194/8515

від 29 червня 2011 р.

Аналіз регуляторного впливу
проекту Положення про конкурсний відбір суб'єктів оціночної діяльності, затвердженого наказом ФДМУ від 25.11.2003 № 2100 і зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 19.12.2003 за № 1194/8515

1. Опис проблем

З метою реалізації вимог Закону України "Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні" (далі - Закон про оцінку) Фонд державного майна України (ФДМУ) розробив Положення про конкурсний відбір суб'єктів оціночної діяльності та виконавців робіт із землеустрою. Вищезазначене Положення затверджене наказом ФДМУ від 25.11.2003 № 2100 і зареєстроване в Міністерстві юстиції України 19.12.2003 за № 1194/8515. Чинне Положення визначає процедуру конкурсного відбору органами приватизації суб'єктів оціночної діяльності - суб'єктів господарювання, що отримали сертифікат суб'єкта оціночної діяльності, а також суб'єктів оціночної діяльності в сфері оцінки земель, які отримали ліцензії на виконання землеоціночних робіт, та виконавців робіт із землеустрою, що отримали ліцензію на проведення робіт із землеустрою.

Разом з тим, практика проведення органами приватизації конкурсів з відбору суб'єктів оціночної діяльності та виконавців робіт із землеустрою свідчить про те, що процедури обрання переможців (для проведення робіт з оцінки майна (експертної грошової оцінки земельних ділянок) та виконання землевпорядних робіт) дещо відрізняються одна від одної. Так, учасники конкурсу з відбору виконавців робіт із землеустрою дуже часто пропонують розробити різні види документації із землеустрою, що мають забезпечити визначений умовами конкурсу результат. Розгляд пропозицій землевпорядників, як правило, потребує детального аналізу запропонованих учасниками конкурсу проектів завдань на виконання робіт із землеустрою та переліків вихідної документації. З огляду на це можливо доцільно було б передбачити двоступеневу процедуру проведення конкурсів з відбору виконавців робіт із землеустрою. Разом з тим, для обрання суб'єкта оціночної діяльності встановлення декількох етапів проведення конкурсу недоцільно. Крім того, на думку ФДМУ, склад комісій з конкурсного відбору суб'єктів оціночної діяльності і виконавців робіт із землеустрою має відрізнятися: до складу комісії з відбору виконавців робіт із землеустрою доцільно залучати більше фахівців у сфері землевпорядних робіт.

З огляду на вищезазначене є нагальна потреба в розробленні нової редакції Положення про конкурсний відбір суб'єктів оціночної діяльності.

2. Головні цілі прийняття акта

Розроблення нової редакції Положення про конкурсний відбір суб'єктів оціночної діяльності дасть змогу привести його у відповідність до чинних нормативно-правових актів з питань оцінки майна (експертної грошової оцінки земельних ділянок), а також оптимізувати процедуру обрання суб'єктів оціночної діяльності ФДМУ, його регіональними відділеннями та Фондом майна Автономної Республіки Крим. У новій редакції документа будуть, зокрема, враховані вимоги законодавства щодо перебування оцінювачів у штатному складі суб'єкта господарювання та залучення їх за цивільно-правовими договорами; можливості залучення суб'єкта оціночної діяльності, який має спеціальний дозвіл на провадження діяльності, пов'язаної з державною таємницею, тощо. Вдосконалено також механізм залучення суб'єктів оціночної діяльності у разі повторного проведення оцінки майна або виявлення під час оцінки факту значного збільшення обсягу робіт з оцінки майна.

3. Оцінка альтернативних способів досягнення зазначених цілей

Альтернативними способами досягнення зазначених цілей є:

- врегулювання питання обрання суб'єктів оціночної діяльності на конкурсних засадах шляхом внесення змін до чинного Положення про конкурсний відбір суб'єктів оціночної діяльності та виконавців робіт із землеустрою, затвердженого наказом ФДМУ від 25.11.2003 № 2100 і зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 19.12.2003 за № 1194/8515;

- внесення змін до інших нормативно-правових актів з питань оцінки майна;

- підготовка нової редакції Положення про конкурсний відбір суб'єктів оціночної діяльності.

Підготовка нової редакції Положення про конкурсний відбір суб'єктів оціночної діяльності є найбільш оптимальним способом досягнення поставлених цілей: оптимізувати систему обрання органами приватизації суб'єктів оціночної діяльності на конкурентних засадах у разі, якщо вони виступають замовниками незалежної оцінки майна (експертної грошової оцінки земельних ділянок), або здійснюють конкурсний відбір у випадках, визначених законодавством.

4. Нормативно-законодавча база:

- Закон України "Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні";

- Методика оцінки майна, затверджена постановою Кабінету Міністрів України від 10.12.2003 № 1891;

- Порядок реєстрації фізичних осіб (оцінювачів) у державному реєстрі оцінювачів, затверджений наказом ФДМУ від 19.12.2001 № 2355 і зареєстрований в Міністерстві юстиції України 28.12.2001 за № 1092/6283;

- Порядок видачі Кваліфікаційного свідоцтва оцінювача з експертної грошової оцінки земельних ділянок, затверджений наказом Державного агентства земельних ресурсів України від 10.08.2007 № 116 і зареєстрований в Міністерстві юстиції України 10.09.2007 за № 1051/14318.

5. Опис механізмів і заходів для вирішення проблеми



Практика проведення органами приватизації спільних конкурсів з відбору суб'єктів оціночної діяльності та виконавців робіт із землеустрою свідчить про те, що процедури обрання переможців (для проведення робіт з оцінки майна (експертної грошової оцінки земельних ділянок) та виконання землевпорядних робіт) дещо відрізняються одна від одної. Так, учасники конкурсу з відбору виконавців робіт із землеустрою дуже часто пропонують розробити різні види документації із землеустрою, що мають забезпечити визначений умовами конкурсу результат. Розгляд пропозицій землевпорядників, як правило, потребує детального аналізу запропонованих учасниками конкурсу проектів завдань на виконання робіт із землеустрою та переліків вихідної документації, тобто проведення конкурсу не в один, а в два етапи. З огляду на це доцільно розділити процедури обрання суб'єктів оціночної діяльності та виконавців робіт із землеустрою. З цією метою розроблено проект Положення про конкурсний відбір суб'єктів оціночної діяльності.

6. Вірогідність досягнення поставлених цілей

Розроблення нової редакції Положення про конкурсний відбір суб'єктів оціночної діяльності дасть змогу привести його у відповідність до чинних нормативно-правових актів з питань оцінки майна (експертної грошової оцінки земельних ділянок), а також оптимізувати процедуру обрання суб'єктів оціночної діяльності ФДМУ, його регіональними відділеннями та Фондом майна Автономної Республіки Крим.

7. Очікувані результати

Позитивні:

Проект Положення про конкурсний відбір суб'єктів оціночної діяльності буде сприяти вдосконаленню процедури обрання суб'єктів оціночної діяльності з метою оцінки майна (експертної грошової оцінки земельних ділянок).

Негативні: немає.

8 . Обґрунтування строку чинності регуляторного акта

Строк чинності регуляторного акта не обмежений у часі. Разом з тим він може змінюватися з урахуванням майбутніх змін до законодавства, що впливає на регуляторний акт.

9. Показники результативності акта

Розроблення нової редакції Положення про конкурсний відбір суб'єктів оціночної діяльності дасть змогу оптимізувати процедуру обрання суб'єктів оціночної діяльності. В новій редакції документа враховані пропозиції суб'єктів оціночної діяльності, органів приватизації щодо вдосконалення порядку обрання переможців, а також зміни до чинного законодавства з питань оцінки майна та діяльності суб'єктів господарювання.

10. Заходи для відстеження результативності акта

Стосовно регуляторного акта здійснюється базове, повторне та періодичне відстеження в межах строків, установлених ст. 10 Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності":

базове відстеження - до набрання чинності Положенням про конкурсний відбір суб'єктів оціночної діяльності;

повторне відстеження - не раніше ніж через рік після набрання чинності Положенням про конкурсний відбір суб'єктів оціночної діяльності, але не пізніше ніж через два роки;

періодичне відстеження - раз на три роки починаючи з дня виконання заходів з повторного відстеження результативності Положення про конкурсний відбір суб'єктів оціночної діяльності.

Вид даних відстеження - статистичні показники:

кількість суб'єктів господарювання (юридичних осіб та фізичних осіб - приватних підприємців), обраних на конкурсних засадах з метою проведення незалежної оцінки майна;

кількість суб'єктів господарювання (юридичних осіб та фізичних осіб - приватних підприємців), обраних на конкурсних засадах з метою проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок.

Директор Департаменту оціночної діяльностіМ. Горяйнов