Аналіз регуляторного впливу до проекту наказу Фонду державного майна України «Про затвердження Змін до Методики оцінки активів суб’єктів природних монополій, суб’єктів господарювання на суміжних ринках у сфері комбінованого виробництва електричної та теплової енергії»
від 26 липня 2013 р.
Проект наказ Фонду державного майна України «Про затвердження змін до Методики оцінки активів суб’єктів природних монополій, суб’єктів господарювання на суміжних ринках у сфері комбінованого виробництва електричної та теплової енергії» (далі – Проект наказу) розроблений на виконання підпункту 154.4 пункту 154 Національного плану дій на 2013 рік щодо впровадження Програми економічних реформ на 2010 - 2014 роки «Заможне суспільство, конкурентоспроможна економіка, ефективна держава», затвердженого Указом Президента України від 12.03.2013 № 128/2013 (далі – Національний план дій). Відповідно до абзацу дев’ятнадцятого частини другої статті 9 Закону України «Про природні монополії» для визначення регуляторної бази активів під час переходу до стимулюючого регулювання суб'єктом оціночної діяльності згідно із законодавством одноразово проводиться незалежна оцінка активів, що використовуються для здійснення регульованої відповідно до зазначеного закону сфери діяльності суб'єктів природних монополій, суб'єктів господарювання на суміжних ринках у сфері комбінованого виробництва електричної та теплової енергії за методикою оцінки, що визначається органом державної влади, який здійснює державне регулювання оціночної діяльності, за погодженням з органом, який здійснює державне регулювання діяльності суб'єктів природних монополій та суб'єктів господарювання на суміжних ринках у сфері комбінованого виробництва електричної та теплової енергії. Така методика затверджена наказом Фонду державного майна України від 12.03.2013 № 293. Відповідно до підпункту 154.4 пункту 154 Національного плану дій Фонду державного майна України доручено розробити та затвердити методику оцінки активів суб’єктів природних монополій, які провадять діяльність із транспортування теплової енергії, централізованого водопостачання та водовідведення, для визначення регуляторної бази активів під час переходу до стимулюючого регулювання. З огляду на те, що Методика оцінки активів суб’єктів природних монополій, суб’єктів господарювання на суміжних ринках у сфері комбінованого виробництва електричної та теплової енергії затверджена наказом Фонду державного майна України від 12.03.2013 № 293, проектом наказу передбачається затвердити зміни до зазначеної методики, що визначить особливості оцінки активів суб’єктів природних монополій, які провадять діяльність із транспортування теплової енергії, централізованого водопостачання та водовідведення, для цілей переходу до стимулюючого регулювання цін (тарифів). 2. Головні цілі державного регулювання Проект наказу розроблений з метою запровадження єдиних підходів до визначення вартості активів суб’єктів природних монополій, які провадять діяльність із транспортування теплової енергії, централізованого водопостачання та водовідведення, для цілей переходу до стимулюючого регулювання цін (тарифів). Під час розробки проекту наказу було розглянуто такі альтернативні способи досягнення визначених цілей. 1. Не розробляти і не затверджувати зміни до Методики оцінки активів суб’єктів природних монополій у сфері комбінованого виробництва електричної та теплової енергії, затвердженої наказом Фонду державного майна України від 12.03.2013 № 293. У такому випадку виникає проблема оцінки активів суб’єктів природних монополій, які провадять діяльність із транспортування теплової енергії, централізованого водопостачання та водовідведення, для визначення регуляторної бази активів під час переходу на стимулююче регулювання цін (тарифів), що приведе до неможливості виконання абзацу дев’ятнадцятого частини другої статті 9 Закону України «Про природні монополії». 2. Розробити і затвердити наказом Фонду державного майна зміни до Методики оцінки активів суб’єктів природних монополій у сфері комбінованого виробництва електричної та теплової енергії, затвердженої наказом Фонду державного майна України від 12.03.2013 № 293. Це дасть можливість провести оцінку активів суб’єктів природних монополій, які провадять діяльність із транспортування теплової енергії, централізованого водопостачання та водовідведення відповідно до запроваджених методичних підходів, методів та оціночних процедур до оцінки таких активів, що сприятиме визначенню справедливих цін (тарифів) у зазначеній сфері. До нормативно-правової база, що регулює питання організації та методології визначення вартості активів суб'єктів природних монополій, які провадять діяльність із транспортування теплової енергії, централізованого водопостачання та водовідведення, належать: Закон України «Про природні монополії», Закон України «Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні», Національний стандарт № 1 «Загальні засади оцінки майна і майнових прав», затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 10 вересня 2003 року №1440, Національний стандарт № 2 «Оцінка нерухомого майна», затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 28 жовтня 2004 року № 1442, Національний стандарт № 4 «Оцінка майнових прав інтелектуальної власності», затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 03 жовтня 2007 року № 1185, Методика оцінки майнових прав інтелектуальної власності, затверджена наказом Фонду державного майна України від 25.06.2008 № 740, зареєстрована в Міністерстві юстиції України 06.08.2008 за № 726/15417, Методика оцінки суб’єктів природних монополій, суб’єктів господарювання на суміжних ринках у сфері комбінованого виробництва електричної та теплової енергії затверджена наказом Фонду державного майна України від 12.03.2013 № 293, зареєстрована в Міністерстві юстиції України 29.03.2013 за № 522/23054. Предметом регулювання Проекту наказу є процес та методологія визначення вартості активів суб’єктів природних монополій, які провадять діяльність із транспортування теплової енергії, централізованого водопостачання. Проект змін до Методики оцінки активів суб’єктів природних монополій, суб’єктів господарювання на суміжних ринках у сфері комбінованого виробництва електричної та теплової енергії визначає критерії для класифікації активів з розподілом їх на групи і особливості оцінки активів кожної із таких груп, що застосовуються у сфері транспортування теплової енергії, централізованого водопостачання та водовідведення. 5. Обґрунтування можливостей досягнення поставлених цілей у разі прийняття регуляторного акта Прийняття регуляторного акта запровадить єдині підходи до визначення вартості активів суб’єктів природних монополій, які провадять діяльність із транспортування теплової енергії, централізованого водопостачання та водовідведення, для цілей переходу до стимулюючого регулювання цін (тарифів). Оцінка можливостей запровадження акта та дотримання суб'єктами оціночної діяльності його положень висока. Запровадження запропонованого акта забезпечить високу вірогідність досягнення поставлених цілей. Державний контроль та нагляд за дотриманням акта здійснюється Фондом державного майна відповідно до наданих йому Законами України «Про Фонд державного майна України», «Про оцінку майна, майнових прав і професійну оціночну діяльність в Україні», «Про природні монополії» та іншими нормативно-правовими актами повноважень. Об’єкт впливу Вигоди Витрати Держава Забезпечить достовірне визначення вартості активів суб'єктів природних монополій, які провадять діяльність із транспортування теплової енергії, централізованого водопостачання та водовідведення, для визначення регуляторної бази активів під час переходу на стимулююче регулювання цін (тарифів) Відсутні Суб'єкти господарювання Стимулюватиме суб'єктів природних монополій, які провадять діяльність із транспортування теплової енергії, централізованого водопостачання та водовідведення, до підвищення якості товарів та ефективності регульованої відповідно до Закону України «Про природні монополії» сфери діяльності з поступовим скороченням неефективних витрат та забезпечуватиме створення умов для залучення інвестицій з метою сталого функціонування та розвитку Відсутні Населення Сприятиме установленню справедливих цін (тарифів) на товари суб’єктів природних монополій у сфері транспортування теплової енергії, централізованого водопостачання та водовідведення. Відсутні Негативні результати прийняття регуляторного акта відсутні. Строк чинності правових норм абзацу дев’ятнадцятого частини другої статті 9 Закону України «Про природні монополії» не визначений, тому строк чинності наказу Фонду державного майна України «Про затвердження змін до Методики оцінки активів суб’єктів природних монополій, суб’єктів господарювання на суміжних ринках у сфері комбінованого виробництва електричної та теплової енергії», який розроблено відповідно до зазначеної частини закону, що названий вище, не обмежений у часі. Основним показником результативності акта є кількість рецензій на звіти про оцінку активів суб’єктів природних монополій, які провадять діяльність із транспортування теплової енергії, централізованого водопостачання та водовідведення, з позитивним загальним висновком рецензента щодо відповідності такої оцінки нормативно-правовим актам з оцінки, у тому числі Методиці оцінки активів суб’єктів природних монополій у сфері комбінованого виробництва електричної та теплової енергії, затвердженої наказом Фонду державного майна України від 12.03.2013 № 293. Проект регуляторного акта розміщено на офіційному сайті Фонду державного майна з 26.07.2013 і буде оприлюднений не менше одного місяця до його затвердження, що є достатнім для інформованості громадськості з метою вивчення Фондом державного майна України її думки з приводу результативності заходів, що запроваджуються актом. Відповідно до законодавства Фонд державного майна України здійснюватиме базове, повторне та періодичне відстеження результативності регуляторного акта у строки, визначені статтею 10 Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності». Базове відстеження результативності акта здійснюється до набрання чинності зазначеним актом шляхом вивчення думки спеціалістів у сфері оцінки та широкої громадськості. Результативність застосування змін до Методики оцінки активів суб’єктів природних монополій у сфері комбінованого виробництва електричної та теплової енергії, затвердженої наказом Фонду державного майна України від 12.03.2013 № 293, вивчатиметься Фондом державного майна України протягом року з дати набрання чинності наказом Фонду державного майна України, яким будуть затверджені такі зміни. За результатами відстеження буде проведений порівняльний аналіз показників результативності акта до набрання ним чинності і після набрання чинності. Періодичне відстеження здійснюватиметься раз на три роки, починаючи з дня виконання заходів з повторного відстеження результативності акта. Аналіз регуляторного впливу підготовлено Управлінням з питань оціночної діяльності Фонду державного майна (01601, м. Київ, вул. Кутузова, 18/9, телефон/факс 200-33-59). Голова Фонду О. Рябченко