A A A K K K

Аналіз регуляторного впливу до проекту Змін і доповнень до Порядку передачі Фонду державного майна України часток (паїв, акцій), що належать державі, в майні суб’єктів підприємницької діяльності

від 7 жовтня 2007 р.

Аналіз регуляторного впливу
до проекту Змін і доповнень до Порядку передачі Фонду державного майна України часток (паїв, акцій), що належать державі, в майні суб'єктів підприємницької діяльності

Проект Змін і доповнень до Порядку передачі Фонду державного майна України часток (паїв, акцій), що належать державі, в майні суб'єктів підприємницької діяльності, розроблено Фондом державного майна України з метою встановлення порядку компенсації довгострокових фінансових інвестицій, вилучених або не врахованих при проведенні оцінки цілісних майнових комплексів під час приватизації (корпоратизації) державних (орендних) підприємств та приведення у відповідність із Законом України "Про управління об'єктами державної власності".

1. Визначення проблеми, яку буде розв'язано шляхом державного регулювання

Порядок передачі Фонду державного майна України часток (паїв, акцій), що належать державі, в майні суб'єктів підприємницької діяльності (далі - Порядок), затверджений наказом Фонду державного майна України від 18.02.98 №284 та зареєстрований в Міністерстві юстиції України 19.03.98 за №180/2620, зі змінами та доповненнями, затвердженими наказами Фонду державного майна України від 11.06.99 №1102 (зареєстрований в Міністерстві юстиції України 29.06.99 за №420/3713) та від 15.06.2004 №1166 (зареєстрований в Міністерстві юстиції України 29.06.2004 за №788/9387, визначає механізм передачі часток (паїв, акцій), які залишилися за державним підприємством відповідно до п.7 Декрету Кабінету Міністрів України від 31.12.92 №24-92 "Про впорядкування діяльності суб'єктів підприємницької діяльності, створених за участю державних підприємств" та вартість яких вилучена в процесі приватизації з чистої вартості цілісного майнового комплексу, відповідно до п. 31 Методики оцінки майна, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 10.12.2003 за №1891, або не врахована в балансі підприємства на дату оцінки.

Однак, практика застосування Порядку показала, що його окремі норми є недосконалими, саме це викликало необхідність внесення змін в зазначений Порядок та інші нормативно-правові акти у даній сфері правового регулювання.

Крім того, інформація, надана регіональними відділеннями Фонду державного майна України щодо інвентаризації довгострокових фінансових інвестицій, які не увійшли до статутних фондів господарських товариств, утворених в процесі приватизації (корпоратизації), а також неодноразові звернення регіональних відділень до центрального апарату Фонду стосовно проблемних питань, пов'язаних з довгостроковими фінансовими інвестиціями, підтвердили необхідність упорядкування даної нормативної бази.

2. Визначення цілі державного регулювання

Метою державного регулювання даного проекту Змін і доповнень до Порядку передачі Фонду державного майна України часток (паїв, акцій), що належать державі, в майні суб'єктів підприємницької діяльності, є приведення Порядку у відповідність з вимогами Закону України "Про управління об'єктами державної власності" та встановлення порядку компенсації довгострокових фінансових інвестицій, вилучених або не врахованих при проведенні оцінки цілісних майнових комплексів під час приватизації (корпоратизації) державних (орендних) підприємств, які не можуть бути передані до Фонду державного майна України, або прийняті Фондом державного майна України з додержанням встановлених законодавством вимог.

3. Альтернативні способи досягнення встановлених цілей

Існує два прийнятних альтернативних способи досягнення цілей державного регулювання встановленої мети. Першим способом є внесення відповідних змін до таких нормативно-правових актів:

  • Порядку передачі Фонду державного майна України часток (паїв, акцій), що належать державі, в майні суб'єктів підприємницької діяльності;
  • Методики оцінки майна, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 10.12.2003 за №1891.

Другий спосіб - це розробка та прийняття окремих нормативних актів щодо удосконалення процедури компенсації довгострокових фінансових інвестицій, вилучених або не врахованих при проведенні оцінки цілісних майнових комплексів під час приватизації (корпоратизації) державних (орендних) підприємств.

4. Механізм, який пропонується застосувати для роз'яснення проблеми, і відповідні заходи

Зміни і доповнення до Порядку передбачають поширення Порядку на:

  • частки (паї, акції), які не були переоформлені на державні органи приватизації відповідно до Декрету Кабінету Міністрів України від 31.12.92 №24-92;
  • частки (паї, акції), вартість яких була вилучена в процесі приватизації (корпоратизації) державних підприємств або не врахована в балансі підприємства на дату оцінки.

Також Змінами і доповненнями до Порядку встановлюється порядок компенсації довгострокових фінансових інвестицій, вилучених або не врахованих при проведенні оцінки цілісних майнових комплексів під час приватизації державних (орендних) підприємств, у випадках:

  • неможливості передачі до Фонду часток (паїв, акцій) через відсутність об'єкта передачі або суб'єкта господарювання, частки (паї, акції) якого підлягають передачі;
  • неможливості прийняття Фондом об'єкта у зв'язку з тим що:
  • об'єкт передачі не може бути класифіковано як об'єкт приватизації групи Е;
  • оформлення права власності Фондом на частки (паї, акції) обмежується законодавством країни місцезнаходження суб'єкта господарювання;
  • об'єкт передачі обтяжений додатковими зобов'язаннями або рішенням суду.

5. Обґрунтування можливості досягнення встановлених цілей у разі прийняття регуляторного акта

Впровадження цього регуляторного акту дозволить удосконалити та оптимізувати окремі норми Порядку передачі Фонду державного майна України часток (паїв, акцій), що належать державі, в майні суб'єктів підприємницької діяльності, які є недоцільними та привести окремі нормативно-правові акти, у даній сфері правового регулювання, у відповідність до Закону України "Про управління об'єктами державної власності".

Можливість досягнення визначених цілей у разі прийняття Змін і доповнень до Порядку полягає у дотриманні норм, які встановлюються цим актом.

6. Очікуванні результати прийняття акта

Прийняття Змін і доповнень до Порядку передачі Фонду державного майна України часток (паїв, акцій), що належать державі, в майні суб'єктів підприємницької діяльності, сприятиме вдосконаленню українського законодавства в сфері господарської діяльності та системи відносин між державою та бізнесом, а також, оптимізації процедури передачі до Фонду державного майна України наявних довгострокових фінансових інвестицій, вартість яких не була включена до статутних капіталів підприємств (або не врахована при визначенні розміру статутного фонду) створених в процесі приватизації (корпоратизації) та виявлених в процесі інвентаризації цих інвестицій Фондом.

7.Показники результативності акта

Внаслідок реалізації Змін і доповнень до Порядку передачі Фонду державного майна України часток (паїв, акцій), що належать державі, в майні суб'єктів підприємницької діяльності, очікується посилення контролю за обліком та ефективним використанням корпоративних прав держави.

Надходження від компенсації довгострокових фінансових інвестицій, вилучених або не врахованих при проведенні оцінки цілісних майнових комплексів під час приватизації державних (орендних) підприємств, збільшать надходження до Державного бюджету України та забезпечать захист майнових інтересів та прав держави.

Реалізація Змін і доповнень до Порядку передачі Фонду державного майна України часток (паїв, акцій), що належать державі, в майні суб'єктів підприємницької діяльності, не потребує додаткових матеріальних та інших витрат. Крім того, всі витрати, пов'язані з несвоєчасною передачею часток (паїв, акцій), згідно із запропонованими Змінами і доповненнями до Порядку, покладаються на господарські товариства, створені в процесі приватизації (корпоратизації) державних (орендних) підприємств.

8. Заходи, за допомогою яких буде здійснюватися відстеження результативності акта

Базове відстеження результативності зазначеного проекту буде проведено до дня набрання ним чинності. Повторне відстеження результативності проекту буде здійснено через рік з дати набрання ним чинності, шляхом порівняння результативності показників, визначених під час проведення базового відстеження.

Перший заступник Голови ФондуВ. Петров