A A A K K K

Аналiз регуляторного впливу проекту постанови Кабінету Міністрів України “Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 11 вересня 1996 р. № 1099”

від 1 березня 2012 р.

АНАЛІЗ РЕГУЛЯТОРНОГО ВПЛИВУ

проекту постанови Кабінету Міністрів України

“Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів

України від 11 вересня 1996 р. № 1099”

1. Визначення та аналіз проблеми, яку пропонується розв’язати шляхом державного регулювання господарських відносин

Проект постанови Кабінету Міністрів України “Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 11 вересня 1996 р. № 1099” розроблено у зв’язку з набранням чинності Закону України від 13.01.2012    № 4336-VI “Про внесення змін до деяких законів України з питань приватизації щодо реалізації положень Державної програми приватизації на 2012 - 2014 роки”.

Загальний порядок створення акціонерного товариства шляхом заснування встановлено розділом II Закону України “Про акціонерні товариства”, а загальні положення щодо створення акціонерного товариства шляхом злиття, поділу, виділу чи перетворення визначено у розділі XVІ цього Закону.

Відповідно до преамбули постанови Кабінету Міністрів України від 11.09.1996 № 1099, Порядок перетворення у процесі приватизації державних, орендних підприємств і підприємств, заснованих на змішаній формі власності у акціонерні товариства затверджено цією постановою з метою впорядкування створення акціонерних товариств у процесі приватизації.

Згідно з частиною 3 статті 1 Закону України “Про акціонерні товариства” особливості створення акціонерних товариств у процесі приватизації та корпоратизації, їх правового статусу та діяльності у період виконання плану приватизації (розміщення акцій) визначаються законодавством про приватизацію та корпоратизацію.

Таким чином, Порядок перетворення у процесі приватизації державних, орендних підприємств і підприємств заснованих на змішаній формі власності  в  акціонерні товариства, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 11.09.1996 № 1099, належить до законодавства про приватизацію та визначає особливості створення акціонерних товариств у процесі приватизації.

Норми, викладені в абзаці другому частини першої статті 18 Закону України “Про приватизацію державного майна”, знімають встановлені Законом України “Про акціонерні товариства” обмеження щодо акціонерних товариств, створених у процесі приватизації або корпоратизації.

З огляду на зазначене, метою розроблення проекту постанови Кабінету Міністрів України є забезпечення реалізації норм Закону України “Про внесення змін до деяких законів України з питань приватизації щодо реалізації положень Державної програми приватизації на 2012 - 2014 роки” шляхом внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 11.09.1996 № 1099 “Про затвердження Порядку перетворення у процесі приватизації державних, орендних підприємств і підприємств, заснованих на змішаній формі власності, в акціонерні товариства”.

2. Визначення цілей державного регулювання

Основною метою розроблення Фондом державного майна України проекту регуляторного акта “Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 11 вересня 1996 р. № 1099” є внесення змін до Порядку перетворення в процесі приватизації державних, орендних підприємств і підприємств, заснованих на змішаній формі власності в акціонерні товариства, що врегулює питання, пов’язані з підготовкою державних підприємств до продажу, з урахуванням вимог Закону України “Про приватизацію державного майна”.

Постанова Кабінету Міністрів України від 11.09.1996 № 1099 “Про затвердження Порядку перетворення у процесі приватизації державних, орендних підприємств і підприємств, заснованих на змішаній формі власності, в акціонерні товариства” визначає певну послідовність дій процесу приватизації, конкретизує норми права загального характеру.

3. Визначення та оцінка усіх прийнятних альтернативних способів досягнення встановлених цілей з аргументацією переваг обраного способу

Під час розроблення проекту постанови “Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 11 вересня 1996 р. № 1099” було розглянуто два альтернативні способи досягнення встановлених цілей.

1. Залишити без змін існуючий Порядок перетворення в процесі приватизації державних, орендних підприємств і підприємств, заснованих на змішаній формі власності в  акціонерні товариства. Але, цей спосіб не відповідатиме нормам Закону України “Про внесення змін до деяких законів України з питань приватизації щодо реалізації положень Державної програми приватизації на 2012 - 2014 роки”, під час перетворення в процесі приватизації державних підприємств, підприємств, створених на базі орендованого майна, та заснованих на базі об’єднання майна різних форм власності, в акціонерні товариства.

На підставі вищевикладеного, можна зробити висновок, що від даної альтернативи необхідно відмовитися.

2. Державне регулювання здійснити шляхом внесення змін до регуляторного акта – постанови Кабінету Міністрів України від 11.09.1996  № 1099 “Про затвердження Порядку перетворення у процесі приватизації державних, орендних підприємств і підприємств, заснованих на змішаній формі власності, в акціонерні товариства”.

Зазначений спосіб сприятиме вдосконаленню загального порядку перетворення в процесі приватизації державних підприємств, підприємств, створених на базі орендованого майна, та заснованих на базі об’єднання майна різних форм власності, в акціонерні товариства.

Проектом врегульовуються питання взаємодії державних органів приватизації з акціонерним товариством, державним реєстратором та Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку.

Цей спосіб, на даний момент, є найбільш прийнятним та законним, оскільки проект постанови розроблено у зв’язку з набранням чинності Закону України “Про внесення змін до деяких законів України з питань приватизації щодо реалізації положень Державної програми приватизації на 2012 - 2014 роки”.

Тому, єдиним прийнятним способом забезпечення досягнення цілей державного регулювання уважаємо прийняття постанови Кабінету Міністрів України “Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 11 вересня 1996 р. № 1099”.

4. Опис механізмів і заходів, які забезпечать розв’язання визначеної проблеми шляхом прийняття запропонованого регуляторного акта

Досягнення позитивного результату можливе шляхом прийняття даного регуляторного акта.

Проект регуляторного акта встановлює загальні вимоги взаємодії  державних органів приватизації,  акціонерних товариств, державного реєстратора та Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку.

Для досягнення цілей, визначених у другому розділі аналізу регуляторного впливу, проектом постанови Кабінету Міністрів України “Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 11 вересня     1996 р. № 1099” передбачено приведення Порядку перетворення у процесі приватизації державних, орендних підприємств і підприємств, заснованих на змішаній формі власності, в акціонерні товариства, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.09.1996 № 1099, у відповідність до вимог Закону України “Про приватизацію державного майна”.

Крім цього, проект акта удосконалює механізм здійснення  перетворення в процесі приватизації державних підприємств, підприємств, створених на базі орендованого майна, та заснованих на базі об’єднання майна різних форм власності, в акціонерні товариства.

Прийняття проекту постанови Кабінету Міністрів України “Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 11 вересня 1996 р. № 1099” дасть змогу здійснювати процес приватизації за єдиними правилами, що сприятиме об’єктивності отриманих результатів.

5. Обґрунтування можливості досягнення встановлених цілей у разі прийняття запропонованого регуляторного акта та оцінка можливості впровадження та виконання вимог регуляторного акта

Впливу зовнішніх факторів на дію регуляторного акта не очікується.

Оцінка можливості впровадження акта та виконання вимог акта суб’єктами господарювання висока.

Досягненням установлених цілей, у разі прийняття запропонованого регуляторного акта, буде вдосконалення порядку перетворення та посилення контролю з боку державних органів приватизації за процесом перетворення при приватизації державних підприємств, підприємств, створених на базі орендованого майна, та заснованих на базі об’єднання майна різних форм власності, в акціонерні товариства.

Реалізація запропонованого регуляторного акта не потребує додаткових матеріальних та фінансових витрат з Державного бюджету України.

Очікувані наслідки дії запропонованого регуляторного акта не передбачають нанесення шкоди суб’єктам господарювання.

Запровадження зазначеного проекту акта забезпечить високу вірогідність досягнення поставлених цілей.

Опис прогнозованих вигод та витрат у разі прийняття регуляторного акта:

Об’єкт впливу

Вигоди

Витрати

Інтереси держави

Удосконалення порядку перетворення в процесі приватизації державних підприємств, підприємств, створених на базі орендованого майна, та заснованих на базі об’єднання майна різних форм власності, в акціонерні товариства

Додаткові витрати відсутні

Суб’єкти господарювання

 

Можливість використання нормативно-правових засобів для перетворення в процесі приватизації державних підприємств, підприємств, створених на базі орендованого майна, та заснованих на базі об’єднання майна різних форм власності, в акціонерні товариства

Додаткові витрати відсутні

 

Кількісні показники результативності, вигоди та витрат від прийняття регуляторного акта оцінити не можливо, оскільки його норми прямо не впливають на фінансові результати господарської діяльності.

6. Визначення очікуваних результатів прийняття регуляторного акта

Прийняття постанови Кабінету Міністрів України “Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 11 вересня 1996 р. № 1099” розв’яже проблему єдиного нормативного забезпечення здійснення державної реєстрації акціонерних товариств, а також удосконалить нормативну базу шляхом внесення змін і доповнень до постанови Кабінету Міністрів України від 11.09.1996 № 1099 “Про затвердження Порядку перетворення у процесі приватизації державних, орендних підприємств і підприємств, заснованих на змішаній формі власності, в акціонерні товариства”.

7. Обґрунтування запропонованого строку чинності регуляторного акта

Строк дії акта не обмежений у часі. Зміни та доповнення до цього акта можуть вноситься у разі прийняття нових регуляторних актів, що будуть впливати на вимоги зазначеного регуляторного акта та виявлення нових проблемних питань, що потребуватимуть врегулювання.

8. Визначення показників результативності регуляторного акта

У разі запровадження регуляторного акта, постанову Кабінету Міністрів України від 11.09.1996 № 1099 “Про затвердження Порядку перетворення у процесі приватизації державних, орендних підприємств і підприємств, заснованих на змішаній формі власності, в акціонерні товариства” буде приведено у відповідність до норм Закону України “Про приватизацію державного майна”, що дасть змогу удосконалити організаційно-господарські заходи процесу перетворення при приватизації державних підприємств, підприємств, створених на базі орендованого майна, та заснованих на базі об’єднання майна різних форм власності, в акціонерні товариства, посилити контроль з боку державних органів приватизації за процесом приватизації, що зумовить позитивні наслідки як для держави, так і для суб’єктів господарювання.

Запропонований регуляторний акт обов’язковий до виконання державними підприємствами, функції з управління майном яких, у зв’язку з прийняттям рішення про приватизацію, належать державним органам приватизації, а також підприємствами, створеними на базі орендованого майна, та заснованими на базі об’єднання майна різних форм власності.

Рівень поінформованості суб’єктів господарювання з основних положень регуляторного акта високий.

9. Визначення заходів, за допомогою яких буде здійснюватися відстеження результативності регуляторного акта в разі його прийняття

Відстеження результативності регуляторного акта, в разі його прийняття, можливо здійснити за допомогою соціологічного методу, способом узагальнення інформації від зацікавлених сторін щодо здійснення перетворення при приватизації державних підприємств, підприємств створених на базі орендованого майна, та заснованих на базі об’єднання майна різних форм власності, в акціонерні товариства, з метою її обробки та аналізу при проведенні відстежень.

Інформація про приватизацію оприлюднюється в засобах масової інформації відповідно до чинного законодавства.

Стосовно регуляторного акта здійснюватиметься базове, повторне та періодичне відстеження у строки, установлені статтею 10 Закону України “Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності”: базове відстеження - до набрання актом чинності; повторне відстеження - через рік після набрання актом чинності; періодичне відстеження - кожні три роки, починаючи з дня виконання заходів з повторного відстеження результативності цього акта.

Аналіз регуляторного впливу підготовлено Управлінням з питань реформування власності Департаменту планування процесів приватизації та реформування власності Фонду державного майна України (01601, м. Київ, вул. Кутузова, 18/9, тел.200-30-51).

 

Голова Фонду                                                       О. Рябченко