Аналіз регуляторного впливу проекту наказу Фонду державного майна України «Про затвердження Порядку погодження державними органами приватизації умов договорів застави майна та іпотеки»
від 6 листопада 2014 р.
1. Опис проблеми, яку передбачається розв’язати шляхом державного регулювання Проект наказу Фонду державного майна України «Про затвердження Порядку погодження державними органами приватизації умов договорів застави майна та іпотеки» розроблено у зв’язку з прийняттям законів України «Про акціонерні товариства», «Про управління об’єктами державної власності», «Про Фонд державного майна України» та з метою приведення Порядку погодження органами приватизації умов договорів застави та іпотеки, затвердженого наказом Фонду державного майна України від 06 лютого 2001 року № 163, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 26 лютого 2001 року за № 171/5362, у відповідність із вимогами чинного законодавства. Проектом наказу пропонується затвердити новий Порядок погодження органами приватизації умов договорів застави та іпотеки. 2. Ціль державного регулювання Метою прийняття проекту наказу Фонду державного майна України «Про затвердження Порядку погодження державними органами приватизації умов договорів застави майна та іпотеки» є приведення нормативно-правових актів Фонду державного майна України у відповідність із вимогами чинного законодавства та удосконалення дії норм Порядку погодження органами приватизації умов договорів застави майна та іпотеки. 3. Визначення та оцінювання усіх прийнятних альтернативних способів досягнення зазначених цілей, наведення аргументів щодо переваги обраного способу У даній сфері правового регулювання діють такі нормативно-правові акти: - Цивільний кодекс України; - Господарський кодекс України; - Закон України «Про акціонерні товариства»; - Закон України «Про управління об’єктами державної власності»; - Закон України «Про Фонд державного майна України»; - Закон України «Про заставу»; - Закон України «Про іпотеку»; - Закон України «Про Державну програму приватизації»; - Закон України «Про приватизацію державного майна». Доцільно розглянути два способи досягнення встановленої мети: 1. Збереження існуючого стану та залишення чинного Порядку погодження органами приватизації умов договорів застави та іпотеки, затвердженого наказом Фонду державного майна України від 06 лютого 2001 року № 163, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 26 лютого 2001 року за № 171/5362 без змін, не дасть змоги досягнути цілей державного регулювання, визначених у пункті 2 Аналізу стосовно приведення нормативно-правових актів Фонду державного майна України у відповідність із вимогами чинного законодавства. Такий спосіб призведе до подальшого порушення вимог законів України «Про акціонерні товариства», «Про управління об’єктами державної власності», «Про Фонд державного майна України». 2. Затвердження Порядку погодження державними органами приватизації умов договорів застави майна та іпотеки у новій редакції, дасть змогу досягнути поставлених цілей, забезпечити дотримання вимог законів України «Про акціонерні товариства», «Про управління об’єктами державної власності», «Про Фонд державного майна України» та унормувати розділи Порядку погодження органами приватизації умов договорів застави та іпотеки, внаслідок чого підвищиться рівень здійснення контролю за укладеними договорами застави. Отже, оптимальним є другий спосіб – врегулювання порушених проблемних питань шляхом прийняття відповідного проекту наказу щодо затвердження нової редакції Порядку погодження державними органами приватизації умов договорів застави майна та іпотеки. 4. Механізм, який пропонується застосувати для розв’язання проблеми, і відповідні заходи Проектом наказу пропонується затвердити більш вдосконалений Порядок погодження державними органами приватизації умов договорів застави майна та іпотеки. Прийняття регуляторного акта дасть змогу забезпечити дотримання вимог чинного законодавства та удосконалити норми Порядку погодження державними органами приватизації умов договорів застави майна та іпотеки 5. Обґрунтування можливостей досягнення визначених цілей у разі прийняття регуляторного акта Вплив зовнішніх факторів на дію регуляторного акта не очікується. Оцінка можливості впровадження регуляторного акта та виконання його вимог є високою. Додаткові зміни до Порядку погодження державними органами приватизації умов договорів застави майна та іпотеки можуть вноситися у разі змін у чинному законодавстві. Реалізація проекту наказу Фонду державного майна України «Про затвердження Порядку погодження державними органами приватизації умов договорів застави майна та іпотеки» не потребує додаткових матеріальних та інших витрат із Державного бюджету України. Запровадження зазначеного регуляторного акта забезпечить високу ймовірність досягнення поставлених цілей. 6. Очікувані результати прийняття акта У разі прийняття проекту наказу Фонду державного майна України «Про затвердження Порядку погодження державними органами приватизації умов договорів застави майна та іпотеки» буде дотримано норм чинного законодавства та удосконалено процедуру погодження органами приватизації умов договорів застави та іпотеки. Прийняття проекту наказу сприятиме підвищенню ефективності управління корпоративними правами держави щодо підприємств, які перебувають у сфері управління Фонду державного майна України. Розподіл вигод і витрат для суб'єктів регуляторного акта у зв'язку з прийняттям запропонованого акта наведено у таблиці: Суб'єкти Вигоди Витрати Держава Приведення нормативно-правового акта у відповідність із вимогами чинного законодавства та підвищення ефективності управління корпоративними правами держави щодо підприємств, які перебувають у сфері управління Фонду державного майна України Витрати державного місцевого бюджетів відсутні Суб'єкти господарювання Приведення нормативно-правового акта у відповідність із вимогами чинного законодавства Витрати, пов'язані із запровадженням наказу, у суб'єктів господарювання відсутні Громадяни Приведення нормативно-правового акта у відповідність із вимогами чинного законодавства Витрати, пов'язані із запровадженням наказу, у громадян відсутні Негативні результати прийняття регуляторного акта відсутні. 7. Обґрунтування запропонованого строку дії акта (у разі обмеження цього строку) Строк дії регуляторного акта необмежений. Разом з тим він може змінюватися з урахуванням майбутніх змін до законодавства, що впливає на регуляторний акт. 8. Показники результативності акта З прийняттям регуляторного акта буде приведено у відповідність із чинним законодавством України нормативний акт Фонду державного майна України та удосконалено норми Порядку погодження органами приватизації умов договорів застави та іпотеки. Підготовлений проект наказу Фонду державного майна України «Про затвердження Порядку погодження державними органами приватизації умов договорів застави майна та іпотеки» не справлятиме негативного впливу на ринкове середовище, не порушуватиме законних прав та інтересів суб’єктів господарювання, громадян та держави. Рівень поінформованості суб’єктів господарювання – високий. Проект регуляторного акта розміщено на сайті Фонду у мережі Інтернет з метою оприлюднення та отримання зауважень та пропозицій. 9. Заходи, за допомогою яких буде здійснюватися відстеження результативності акта Стосовно регуляторного акта не буде здійснюватися базове, повторне та періодичне відстеження у строки, встановлені статтею 10 Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності» у зв’язку з тим, що фактично відбудеться затвердження нової редакції Порядку погодження державними органами приватизації умов договорів застави майна та іпотеки шляхом приведення його у відповідність до вимог чинного законодавства. Аналіз регуляторного впливу підготовлено Управлінням фінансового, майнового контролю та обліку корпоративних прав держави Фонду державного майна (вул. Кутузова, 18/9, м. Київ-133, 01601, телефон/ факс 200-36-09).