A A A K K K

Аналіз регуляторного впливу проекту наказу Фонду державного майна України "Про внесення змін до деяких наказів ФДМУ"

від 28 лютого 2012 р.

Аналіз регуляторного впливу
проекту наказу Фонду державного майна України "Про внесення змін до деяких наказів ФДМУ"

1. Опис проблем, які передбачається розв'язати шляхом державного регулювання

Проект акта розроблено у зв'язку і з прийняттям Закону України "Про Фонд державного майна України" та Закону України "Про внесення змін до деяких законів України з питань приватизації щодо реалізації положень Державної програми приватизації на 2012 - 2014 роки" з метою приведення нормативно-правових актів Фонду державного майна України у відповідність до вимог вказаних законів та Закону України "Про центральні органи виконавчої влади". Проектом акту пропонується:

Внести зміни до таких наказів Фонду державного майна України:

- наказу Фонду державного майна України "Про затвердження Положення про порядок видачі сертифікатів суб'єктів оціночної діяльності" від 14 березня 2002 року № 479;

- наказу Фонду державного майна України "Про затвердження Положення про порядок анулювання сертифікатів суб'єктів оціночної діяльності - суб'єктів господарювання та їх поновлення після анулювання" від 27 березня 2006 р. № 513;

- наказу Фонду державного майна України "Про затвердження Порядку перевірки документів громадської організації, що претендує на визнання статусу саморегулівної організації оцінювачів" від 19 грудня 2001 р. № 2357;

- наказу Фонду державного майна України "Про затвердження Загальних вимог до навчальних програм навчання оцінювачів та підвищення їх кваліфікації" від 15 квітня 2004 року № 754;

- наказу Фонду державного майна України "Про затвердження Положення про порядок укладання угоди про співробітництво з професійної підготовки оцінювачів" від 29 жовтня 2001 року № 1977;

- наказу Фонду державного майна України "Про затвердження Положення про порядок роботи Екзаменаційної комісії" від 13 листопада 2002 р. № 1997;

- наказу Фонду державного майна України "Про затвердження Порядку роботи Наглядової ради з питань оціночної діяльності" від 08.05.2002 № 791;

- наказу Фонду державного майна України "Про затвердження Положення про порядок стажування фізичних осіб, які пройшли навчання за програмою базової підготовки оцінювачів" від 30.10.2001 № 1996.

Відповідно до абзацу дванадцятого частини 5 статті 5 Закону України "Про Фонд державного майна України" на Фонд держаного майна покладено повноваження щодо ведення у визначеному ним порядку Державного реєстру оцінювачів та суб'єктів оціночної діяльності, які здійснюють оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність за відповідними напрямами (спеціалізаціями), а також за окремим напрямом (спеціалізацією) для цілей оподаткування та нарахування і сплати інших обов'язкових платежів, які справляються відповідно до законодавства, для включення (виключення) таких суб'єктів оціночної діяльності до Переліку суб'єктів оціночної діяльності - суб'єктів господарювання, як органів, уповноважених здійснювати оцінку для випадків, встановлених Податковим кодексом України і таких, що мають право здійснювати оцінку для цілей оподаткування та нарахування і сплати інших обов'язкових платежів, які справляються відповідно до законодавства (у тому числі правочинів, що підлягають нотаріальному посвідченню та/або державній реєстрації), який ведеться центральним органом державної податкової служби у визначеному ним порядку та оприлюднюється на його офіційному веб-сайті.

Крім того, пунктом 4 Прикінцевих положень Закону України "Про внесення змін до деяких законів України з питань приватизації щодо реалізації положень Державної програми приватизації на 2012 - 2014 роки" від 13 січня 2012 року № 4336-VI передбачено, що оцінка майна, майнових прав для цілей оподаткування та нарахування і сплати інших обов'язкових платежів, які справляються відповідно до законодавства (у тому числі правочинів, що підлягають нотаріальному посвідченню та/або державній реєстрації), здійснюється відповідно до законодавства з питань оціночної діяльності з урахуванням пункту 5 статті 5 Закону України "Про Фонд державного майна України" суб'єктами оціночної діяльності - суб'єктами господарювання приватної форми власності, виключним видом діяльності яких є оцінка для цілей оподаткування.

У зв'язку з цим виникла необхідність приведення у відповідність наказу Фонду державного майна України "Про затвердження Положення про порядок видачі сертифікатів суб'єктів оціночної діяльності" від 14 березня 2002 року № 479 та уточнення порядку видачі сертифікатів суб'єктів оціночної діяльності у відповідності з напрямами та спеціалізаціями у межах кожного напряму відповідно до поділу Державного реєстру оцінювачів та суб'єктів оціночної діяльності, які здійснюють оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність за відповідними напрямами (спеціалізаціями), а також за окремим напрямом (спеціалізацією) для цілей оподаткування та нарахування і сплати інших обов'язкових платежів, які справляються відповідно до законодавства.

Згідно абзаців восьмого та тринадцятого частини 5 статті 5 Закону України "Про Фонд державного майна України" Фонд державного майна України організовує професійну підготовку оцінювачів, затверджує вимоги до керівників суб'єктів оціночної діяльності та оцінювачів, що працюють у їх складі; здійснює методичне регулювання у сфері оцінки майна, майнових прав та професійної оціночної діяльності, затверджує методики та приймає нормативно-правові акти, у тому числі правила організації системи зовнішнього контролю якості, які містять правила організації, випадки, порядок, строки та періодичність проведення перевірок системи зовнішнього контролю якості, порядок рецензування звітів про оцінку (актів оцінки майна), а також можливості та способи відшкодування завданої шкоди (збитків).

У зв'язку з цим виникла необхідність приведення у відповідність наказу Фонду державного майна України "Про затвердження Положення про порядок анулювання сертифікатів суб'єктів оціночної діяльності - суб'єктів господарювання та їх поновлення після анулювання" від 27 березня 2006 р. № 513 та внесення до нього змін в частині доповнення переліку підстав, за наявності яких можливе анулювання сертифікатів суб'єктів оціночної діяльності Фондом державного майна України, а саме: невідповідністю суб'єкта оціночної діяльності - суб'єкта господарювання вимогам системи зовнішнього контролю якості, у тому числі вимогам до керівників суб'єктів оціночної діяльності та оцінювачів, що працюють у їх складі.

Згідно абзацу десятого частини 5 статті 5 ЗУ "Про Фонд державного майна" Фонд державного майна України визнає статус саморегулівних організацій оцінювачів, їх об'єднань та здійснює контроль за додержанням ними правил громадського регулювання оцінки майна, майнових прав та професійної оціночної діяльності.

Оскільки на Фонд державного майна України покладено повноваження з визнання статусу не лише саморегулівних організацій оцінювачів, а й їх об'єднань, то виникла необхідність поширення дії норм наказу Фонду державного майна України "Про затвердження Порядку перевірки документів громадської організації, що претендує на визнання статусу саморегулівної організації оцінювачів" від 19 грудня 2001 р. № 2357 і на об'єднання саморегулівних організацій оцінювачів та внесення відповідних змін.

Згідно абзацу сьомого частини 5 статті 5 ЗУ "Про Фонд державного майна" Фонд державного майна України утворює відповідно до Закону України "Про центральні органи виконавчої влади" Наглядову раду з питань оціночної діяльності з числа представників Фонду державного майна України, представників, делегованих іншими органами державної влади, представників громадських організацій, науковців, фахівців у сфері оціночної діяльності; інші консультативні, дорадчі, допоміжні органи та організовує їх роботу, бере участь у їх роботі.

Таким чином, норми наказів Фонду державного майна України "Про затвердження Загальних вимог до навчальних програм навчання оцінювачів та підвищення їх кваліфікації" від 15 квітня 2004 року № 754, "Про затвердження Положення про порядок укладання угоди про співробітництво з професійної підготовки оцінювачів" від 29 жовтня 2001 року № 1977, "Про затвердження Порядку роботи Наглядової ради з питань оціночної діяльності" від 08.05.2002 № 791 повинні бути приведені у відповідність із вищевказаними нормами.

До повноважень Фонду державного майна України також відноситься і затвердження складу та порядку роботи екзаменаційних комісій з професійної підготовки оцінювачів, організація їх роботи, затвердження програм навчання та складання іспитів. У зв'язку з цим норми наказу Фонду державного майна України "Про затвердження Положення про порядок роботи Екзаменаційної комісії" від 13 листопада 2002 р. № 1997 потребують внесення змін та приведення у відповідність до Закону України "Про Фонд державного майна України".

2. Головні цілі державного регулювання

Метою розробки проекту наказу є приведення у відповідність існуючих нормативно-правових актів з організаційних питань оціночної діяльності до вимог прийнятих Закону України "Про Фонд державного майна України" та Закону України "Про внесення змін до деяких законів України з питань приватизації щодо реалізації положень Державної програми приватизації на 2012 - 2014 роки".

3. Визначення та оцінка альтернативних способів досягнення зазначених цілей

У даній сфері правового регулювання діють такі нормативно-правові акти: Конституція України від 28.06.1996 року, Податковий кодекс України від 02.12.2010 р. № 2755-VI, Цивільний кодекс України від 16.01.2003 р. № 435-IV, Закон України "Про Фонд державного майна України" від 09.12.2011 р. № 4107-VI, Закон України "Про центральні органи виконавчої влади" від 17 березня 2011 року № 3166-VI, Закон України "Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні" від 12.07.2001 р. № 2658-III, інші нормативно-правові акти.

Під час розробки проекту наказу був розглянутий альтернативний спосіб досягнення визначеної цілі - залишити чинними нормативно-правові акти з організаційних питань оціночної діяльності.

Прийняття Податкового кодексу України поставило перед Фондом державного майна України завдання розробити механізм визначення оціночної вартості нерухомості для цілей оподаткування.

У деяких випадках потрібно оцінити відразу багато об'єктів нерухомості, рухомого майна, що знаходяться на великій території, наприклад, для цілей оподаткування. Завдання, які стоять перед оцінювачем в цьому випадку, досить специфічні, тому для їх вирішення застосовуються спеціальні методи оцінки.

Умовою ефективності оподаткування є рівномірний розподіл податкового навантаження, що забезпечує його справедливість. У цьому випадку для платників податків важливо, що об'єкти оцінюються однаково, за стандартною методикою, незалежно від широти кругозору оцінювача і здібностей домогтися знижок чи поблажок. Платник податків повинен бути поставлений в рівні умови зі своїм сусідом, побоювання дискримінації або підозра, що іншим надаються якісь особливі умови, руйнують мотивації до сумлінної сплати податку. Чи буде задоволений, наприклад, комерсант, якщо належний йому магазин отримує знижку при оцінці вартості, однак така ж або вдвічі більша знижка може бути надана його конкурентові? - Очевидно, немає, тому експертизу вартості для цілей оподаткування доцільно проводити на принципах однаковості, а не на основі індивідуального підходу, при якому оцінювач прагне можливо повно врахувати всі унікальні риси об'єкта, і побажання клієнта.

4. Опис механізмів і заходів, які забезпечать вирішення проблем

Запропонований проект наказу Фонду державного майна України сприятиме збільшенню надходжень коштів до Державного бюджету України від операцій з продажу нерухомого та рухомого майна. Державний контроль здійснюється Фондом державного майна України.

5. Обґрунтування можливостей досягнення поставлених цілей у разі прийняття регуляторного акта

Вплив зовнішніх факторів на дію регуляторного акта не очікується.

Оцінка можливості впровадження регуляторного акта та виконання його вимог є високою.

Досягненням установлених цілей у разі прийняття регуляторного акта буде створення правових засад для належного функціонування сфери оціночної діяльності; забезпечення збалансування системи державного та громадського регулювання у сфері оціночної діяльності; підвищення рівня професіоналізму суб'єктів оціночної діяльності та якості робіт з оцінки, підвищення рівня та обсягу об'єктивної інформації про ринок оціночної діяльності.

Реалізація регуляторного акта не потребує додаткових витрат з Державного бюджету України.

Запровадження зазначеного регуляторного акта забезпечить високу ймовірність досягнення поставлених цілей.

6. Очікувані результати прийняття регуляторного акта

Основним показником результативності акта є відповідність бази оподаткування до ринкової привабливості об'єктів, їхньої дохідності від продажу.

Забезпечення соціальної справедливості розрахунком величини податку відповідно до дохідності від продажу (обміну, дарування) об'єкта нерухомого та рухомого майна та платоспроможності платника податку.

Основним показником результативності акта є збільшення надходження до Державного бюджету грошових сум за рахунок об'єктивності розрахунку оціночної вартості, що дозволить здійснити порівняльний аналіз оціночної вартості з ціною об'єкта зазначеного в договорі купівлі-продажу та скорочення термінів здійснення таких розрахунків, що є фактором активізації ринку нерухомості.

Мінімізація впливу людського фактора при здійснені розрахунку, що унеможливлює формування середовища для корупційних дій.

Негативні результати прийняття регуляторного акта відсутні.

7. Обґрунтування строку чинності регуляторного акта

Строк чинності регуляторного акта не обмежений у часі. Разом з тим він може змінюватися з урахуванням майбутніх змін до законодавства, що впливає на регуляторний акт.

8. Показники результативності регуляторного акта

Регуляторний акт обов'язковий для виконання Фондом державного майна України, суб'єктами оціночної діяльності, оцінювачами, навчальними закладами та іншими учасниками ринку оціночних послуг.

У разі прийняття проекту наказу буде приведено у відповідність нормативно-правові акти Фонду державного майна України у відповідність до Закону України "Про Фонд державного майна України" від 09.12.2011 р. № 4107-VI та Закону України "Про внесення змін до деяких законів України з питань приватизації щодо реалізації положень Державної програми приватизації на 2012 - 2014 роки".

Розподіл вигод і витрат для суб'єктів регуляторного акта у зв'язку з прийняттям запропонованого акта наведено у таблиці.

Суб'єктиВигодиВитрати
ДержаваПриведення нормативно-правового акта у відповідність із Законом України "Про Фонд державного майна України". Жодних
Суб'єкти господарюванняЛіквідація правових прогалин у регулюванні процесу створення правових засад для належного функціонування сфери оціночної діяльності та застосування сучасних інструментів з питань оцінки майна і майнових правЖодних
ГромадяниЛіквідація правових прогалин у регулюванні процесу створення правових засад для належного функціонування сфери оціночної діяльності та застосування сучасних інструментів з питань оцінки майна і майнових правЖодних

Рівень поінформованості суб'єктів господарювання з основних положень регуляторного акта високий.

9. Заходи, за допомогою яких буде здійснюватися відстеження результативності регуляторного акта

Стосовно регуляторного акта здійснюється базове, повторне та періодичне відстеження у межах термінів, встановлених статтею 10 Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності".

Базове відстеження здійснюється до дня набрання чинності регуляторним актом або більшістю його положень з метою оцінки стану суспільних відносин, на врегулювання яких спрямована дія акта.

Повторне відстеження здійснюється через рік після набрання чинності актом або більшістю його положень, але не пізніше ніж через два роки, якщо рішенням регуляторного органу, який прийняв цей акт, не встановлено більш ранній строк, з метою оцінки ступеня досягнення цим актом визначених цілей. Установлені кількісні та якісні значення показників результативності акта порівнюються із значеннями аналогічних показників, що встановлені під час базового відстеження.

Періодичне відстеження здійснюється раз на три роки починаючи з дня виконання заходів з повторного відстеження, в тому числі у разі, коли дію акта, прийнятого на визначений строк, було продовжено з метою оцінки ступеня досягнення актом визначених цілей. Установлені кількісні та якісні значення показників результативності акта порівнюються із значеннями аналогічних показників, що встановлені під час повторного відстеження.

Аналіз регуляторного впливу підготовлено Управлінням з питань оціночної діяльності Департаменту координації розробки та виконання програмних документів, оцінки та розпорядження об'єктами державної власності Фонду державного майна (вул. Кутузова, 18/9, м. Київ 133, 01601, телефон 200-36-43, факс 200-35-86).

Голова ФондуО. Рябченко

"___"_________________ 2012 р.