A A A K K K

Концепція проекту Закону України "Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну  діяльність в Україні" (нова редакція)

від 11 квітня 2011 р.

 СХВАЛЕНО
розпорядженням Кабінету Міністрів України
від ___________ № ___

КОНЦЕПЦІЯ
проекту Закону України "Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні" (нова редакція)

Проблема, на розв'язання якої спрямовується законопроект

Завдяки прийняттю законів України "Про оцінку майна майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні" (2001) (далі - Закон про оцінку майна) та "Про оцінку земель" (2003) створено засади та забезпечено розвиток професійної оціночної діяльності яка є невід'ємною частиною інфраструктури ринкової економіки України. Незважаючи на великий позитивний поштовх, який був даний професійній оціночній діяльності цими законами, за час, що пройшов з моменту їх прийняття накопичилося багато проблемних питань, що потребують суттєвих змін та доповнень до діючого законодавства, зокрема базових законів про оцінку майна та оціночну діяльність.

Зокрема, Закон потребує вдосконалення норм, що регулюють стандарти освіти, відповідальність оцінювачів та саморегулівних організацій оцінювачів, технології рецензування звітів тощо.

Наразі тільки одна третина оцінювачів, що отримали кваліфікаційне свідоцтво зареєстровані в саморегулівних організаціях оцінювачів. Відповідно діяльність двох третин оцінювачів, в основному не регулюються жодною із організацій.

Діяльність оцінювачів регулюється двома різними законами та регуляторами. Це створює різні правила, нормативи та стандарти, ускладнює процес правозастосування, що веде до неузгоджених дій в процесі регулювання їх діяльності.

Тому все більш актуальним стає розробка законопроекту, який міг би на підставі накопиченого досвіду комплексно вирішити існуючі проблеми у сфері оцінки майна, земель та інших об'єктів оцінки, закласти більш ефективні підходи до регулювання оціночної діяльності в Україні, інтегрувати світовий досвід оціночної діяльності в українське законодавство.

Мета і строки реалізації державної політики у оціночній сфері

Мета Концепції полягає у суттєвому покращенні якості та прозорості оціночної діяльності шляхом удосконалення механізмів державного та громадського регулювання та контролю оціночної діяльності, уніфікації законодавства, приведення його у відповідність до сучасних ринкових вимог та врахування світового досвіду.

Шляхи і засоби розв'язання проблеми

Основні завдання Концепції:

впровадження міжнародного досвіду правового регулювання професійної оціночної діяльності, що полягає у максимальному наближенні діючого закону про оцінку та стандартів її проведення до міжнародно встановленої практики організації та контролю за оціночною діяльністю;

посилення відповідальності оцінювачів та суб'єктів оціночної діяльності за якість проведеної ними оцінки об'єктів оцінки;

удосконалення системи державного регулювання та саморегулювання професійної оціночної діяльності;

удосконалення координації роботи органів державного регулювання оціночною діяльністю (Фонду державного майна та Держкомзему) в питаннях оцінки нерухомості з метою забезпечення її оцінки у сукупності як землі так і земельних поліпшень (будівель, споруд, комунікацій тощо), які на ній розташовані, що буде сприяти більш об'єктивній оцінці та матиме вагомий суспільно-економічний ефект.

Для створення правових засад нового підходу до врегулювання професійної оціночної діяльності, світового досвіду та вимог стосовно гармонізації законодавства України із законодавством Європейського Союзу у законопроекті передбачається:

запровадити єдиний механізм сертифікації суб'єктів оціночної діяльності та набуття професійної кваліфікації оцінювачів, що унеможливить здійснення некваліфікованої оцінки, забезпечить дотримання міжнародних стандартів оцінки та повне виконання методичних засад її здійснення;

запровадження ефективної системи контролю з боку державного регулятора за діяльністю суб'єктів оціночної діяльності - суб'єктів господарювання;

запровадити критерії взаємодії державного контролю та контролю з боку саморегулівних організацій за якістю незалежної оцінки, що проводиться оцінювачами;

посилити відповідальність саморегулівних організацій та взяти на себе зобов'язання громадського контролю за діяльністю оцінювачів - членів організації аж до позбавлення статусу саморегулівної організації за невиконання вимог закону;

враховуючи те, що держава знімає з себе частину регуляторних функцій та передає їх саморегулівним організаціям, обов'язковою умовою, визначеною у Законі про оцінку встановити, що право працювати на ринку оцінки буде надаватися виключно оцінювачу-професіоналу, який є учасником однієї з професійних саморегулівних організацій;

сформулювати ознаки саморегулівних організацій, які допоможуть вдосконалити громадське регулювання оціночної діяльності, зокрема, встановити такі вимоги до визнання статусу саморегулівної організації, які створять конкуренцію серед саморегулівних організацій щодо якості рецензування, якості вирішення спірних питань та інших функцій, покладених на саморегулівні організації законодавством з оцінки;

встановити вимоги до суб'єктів оціночної діяльності , які б дозволили контролювати незалежну оцінку, що виконується суб'єктом оціночної діяльності в частині підвищення кваліфікації оцінювачів, які заявлені у складі суб'єкта оціночної діяльності та рецензування оцінок, які виконує суб'єкт оціночної діяльності;

вважати виключення оцінювача зі складу саморегулівної організації припиненням його доступу до ринку оцінки. Повторний доступ на цей ринок передбачити лише через певний проміжок часу. Спори з цього питання вирішувати в судовому порядку;

посилити контроль за діяльністю саморегулівних організацій шляхом визначення періодичності планових перевірок регулятором, та їх змісту, надання відповідної звітності регулятору;

передати частину повноважень від регулятора до саморегулівних організацій оцінювачів в частині базового навчання та підвищення кваліфікації фізичних осіб - оцінювачів, залишивши регулятору контроль за навчанням;

встановити чіткі вимоги до переліку інформації, яка повинна подаватися саморегулівними організаціями стосовно своєї діяльності та діяльності своїх членів;

удосконалити систему контролю за якістю звітів про оцінку та актів оцінки шляхом підсилення вимог до рецензування звітів з оцінки, ведення регулятором реєстру рецензій;

впровадити міжнародний досвід професійної підготовки та підвищення кваліфікації оцінювачів з обов'язковим залученням до цього процесу саморегулівних організацій оцінювачів;

Очікувані результати

Після прийняття зазначеного законопроекту:

буде створено правові засади для належного функціонування сфери оціночної діяльності;

буде забезпечено збалансування системи державного та громадського регулювання та контролю у сфері оціночної діяльності;

буде підвищено рівень професіоналізму суб'єктів оціночної діяльності та якість робіт з оцінки

буде підвищено рівень та обсяг об'єктивної інформації про ринок оціночної діяльності.

Обсяг фінансових, матеріально-технічних, трудових ресурсів та джерела фінансування

Реалізація законопроекту не потребує додаткових фінансових, матеріально-технічних, трудових ресурсів.