Аналіз регуляторного впливу до проекту постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до деяких актів Кабінету Міністрів України»
від 2 жовтня 2014 р.
На виконання доручення Прем`єр-міністра України А. Яценюка від 13 вересня 2014 року № 32174/1/1-14, з метою приведення постанов Кабінету Міністрів України від 10 вересня 2003 року № 1440 «Про затвердження Національного стандарту № 1 «Загальні засади оцінки майна і майнових прав», від 28 жовтня 2004 року № 1442 «Про затвердження Національного стандарту № 2 «Оцінка нерухомого майна» та від 21 серпня 2014 року № 358 «Про проведення оцінки для цілей оподаткування та нарахування і сплати інших обов`язкових платежів, які справляються відповідно до законодавства» у відповідність із Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо питань оціночної діяльності» Фонд державного майна України розробив проект постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до деяких актів Кабінету Міністрів України». Зазначеним законом внесено зміни до Закону України «Про Фонд державного майна України» і Закону України «Про внесення змін до деяких законів України з питань приватизації щодо реалізації положень Державної програми приватизації на 2012 – 2014 роки», які стосуються питань, що регулюють процес визначення оціночної вартості майна у випадках, визначених Податковим кодексом України. В результаті запровадження зазначених змін в Україні припинена практична оціночна діяльність суб’єктів оціночної діяльності, яка провадилась ними виключно в сфері оцінки майна для цілей оподаткування та нарахування і сплати інших обов`язкових платежів, які справляються відповідно до законодавства. Внаслідок набрання чинності змінами до зазначених законів право на провадження практичної оціночної діяльності для цілей оподаткування отримали всі суб’єкти оціночної діяльності, визнані такими відповідно до Закону України «Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні» та Закону України «Про оцінку земель». З метою приведення у відповідність із законодавством Порядку проведення оцінки для цілей оподаткування та нарахування і сплати інших обов'язкових платежів, які справляються відповідно до законодавства, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 04.03.2013 № 231, Кабінет Міністрів України своєю постановою від 21.08.2014 № 358 визнав його таким, що втратив чинність. Проте постановою Кабінету Міністрів України від 04.03.2013 № 231 крім того були внесені зміни ще до деяких постанов, які сьогодні є чинними. З метою приведення їх у відповідність із Законом України «Про Фонд державного майна України» і Законом України «Про внесення змін до деяких законів України з питань приватизації щодо реалізації положень Державної програми приватизації на 2012 – 2014 роки» Фонд державного майна України розробив проект постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до деяких актів Кабінету Міністрів України» (далі – Проект постанови). 2. Головні цілі державного регулювання Проект постанови розроблений з метою приведення нормативно-правових актів Кабінету Міністрів України, а саме: Національного стандарту № 1 «Загальні засади оцінки майна і майнових прав», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 10.09.2003 № 1440, Національного стандарту № 2 «Оцінка нерухомого майна», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28.10.2004 № 1442, постанови Кабінету Міністрів України від 21 серпня 2014 року № 358 «Про проведення оцінки для цілей оподаткування та нарахування і сплати інших обов`язкових платежів, які справляються відповідно до законодавства» у відповідність із Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо питань оціночної діяльності». Прийняття зазначеної постанови дозволить застосування правових норм національних стандартів оцінки в оцінці майна для цілей, визначених Податковим кодексом України, а також визначить перехідні положення в період чинності звітів про оцінку, складених відповідно до Порядку проведення оцінки для цілей оподаткування та нарахування і сплати інших обов'язкових платежів, які справляються відповідно до законодавства, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 04.03.2013 № 231, яка сьогодні визнана такою, що втратила чинність. 3. Визначення та оцінка альтернативних способів досягнення зазначених цілей Під час розробки Проекту постанови розглянуто такі альтернативні способи досягнення визначених цілей. До нормативно-правової бази, що регулює питання процедури визначення оціночної вартості у випадках, визначених Податковим кодексом України, зокрема належать: Податковий кодекс України, Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо питань оціночної діяльності», Закон України «Про Фонд державного майна України», Закон України «Про внесення змін до деяких законів України з питань приватизації щодо реалізації положень Державної програми приватизації на 2012 – 2014 роки», Закон України «Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні», Закон України «Про оцінку земель», Національний стандарт № 1 «Загальні засади оцінки майна і майнових прав», затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 10 вересня 2003 року № 1440, Національний стандарт № 2 «Оцінка нерухомого майна», затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 28 жовтня 2004 року № 1442, Національний стандарт № 3 «Оцінка цілісних майнових комплексів», затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 29 листопада 2006 року № 1655, Національний стандарт № 4 «Оцінка майнових прав інтелектуальної власності», затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 03 жовтня 2007 року № 1185, Порядок визначення вартості відтворення або заміщення поліпшень – будинків, будівель та споруд багатоповерхового житлового будівництва, затверджений наказом Фонду державного майна України, Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 27 серпня 2012 року №3379/430, зареєстрований у Міністерстві юстиції України 19 вересня 2012 року за №1608/21920, Порядок визначення вартості відтворення чи заміщення земельних поліпшень – будинків, будівель та споруд малоповерхового житлового будівництва, затверджений наказом Фонду державного майна України, Державного комітету України з питань житлово-комунального господарства від 23 грудня 2004 року № 2929/227, зареєстрований у Міністерстві юстиції України 18 січня 2005 року за № 54/10334, Методика товарознавчої експертизи та оцінки колісних транспортних засобів, затверджена наказом Міністерства юстиції України, Фондом державного майна України від 24 листопада 2003 року № 142/5/2092 (у редакції наказу Міністерства юстиції України, Фонду державного майна України від 24 липня 2009 року № 1335/5/1159), зареєстрований у Міністерстві юстиції України 24 листопада 2003 року за № 1074/8395. Предметом регулювання Проекту постанови є процедура визначення оціночної вартості у випадках, визначених Податковим кодексом України. 5. Обґрунтування можливостей досягнення поставлених цілей у разі прийняття регуляторного акта Прийняття регуляторного акта запровадить єдині підходи до визначення суб’єктів оціночної діяльності, які мають право провадити діяльність з визначення оціночної вартості у випадках, визначених Податковим кодексом України, сприятиме підвищенню якості і об`єктивності такої оцінки, забезпечить інформаційне наповнення бази даних звітів про оцінку з метою проведення досліджень у сфері ціноутворення на види об`єктів, щодо яких фізичні особи укладають правочини, дохід від яких підлягає оподаткуванню. Оцінка можливостей запровадження акта та дотримання суб'єктами оціночної діяльності його положень висока. Запровадження Проекту постанови забезпечить високу вірогідність досягнення поставлених цілей. Державний контроль та нагляд за дотриманням постанови суб’єктами оціночної діяльності здійснюється Фондом державного майна відповідно до наданих йому законами України «Про Фонд державного майна України», «Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні» повноважень. Об’єкт впливу Вигоди Витрати Держава Забезпечить достовірне визначення оціночної вартості у випадках, визначених Податковим кодексом України, що сприятиме надходженню до Державного бюджету справедливих податків. сприятиме підвищенню якості і об`єктивності такої оцінки, забезпечить інформаційне наповнення бази даних звітів про оцінку з метою проведення досліджень у сфері ціноутворення на види об`єктів, щодо яких фізичні особи укладають правочини, дохід від яких підлягає оподаткуванню. Відсутні Суб'єкти господарювання Стимулюватиме оцінювачів та суб'єктів оціночної діяльності, що провадять діяльність у сфері визначення оціночної вартості у випадках, визначених Податковим кодексом України, визнаних такими відповідно до Закону України «Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні», Закону України «Про оцінку земель», до надання якісних послуг з такої оцінки. Сприятиме збереженню існуючих і створенню нових робочих місць, підвищення рівня занятості оцінювачів тощо. Відсутні Населення Забезпечить достовірне визначення суб’єктами оціночної діяльності оціночної вартості у випадках, визначених Податковим кодексом України, отримання замовниками оцінки якісних послуг з такої оцінки. Відсутні Негативні результати прийняття регуляторного акта відсутні. Строк чинності правових норм Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо питань оціночної діяльності» не визначений, тому строк чинності постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до деяких актів Кабінету Міністрів України», який розроблено з метою приведення зазначених вище нормативно-правових актів Кабінету Міністрів України у відповідність із Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо питань оціночної діяльності», не обмежений у часі. Основним показником результативності акта є кількість суб’єктів оціночної діяльності, які мають право провадити діяльність з визначення оціночної вартості майна у випадках, визначених Податковим кодексом України. Проект постанови відповідно до Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності» розміщено на офіційному сайті Фонду державного майна з ________ 2014 р. Строк, протягом якого від фізичних та юридичних осіб, їх об'єднань будуть прийматись зауваження та пропозиції до проекту постанови, становить не менше одного місяця, що є достатнім для інформованості громадськості з метою вивчення Фондом державного майна України її думки з приводу результативності заходів, що запроваджуються актом. Відповідно до законодавства Фонд державного майна України здійснюватиме базове, повторне та періодичне відстеження результативності регуляторного акта в строки, визначені статтею 10 Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності». Базове відстеження результативності акта здійснюється до набрання чинності зазначеним актом шляхом вивчення думки спеціалістів у сфері оцінки та широкої громадськості. Результативність застосування змін до деяких актів Кабінету Міністрів України вивчатиметься Фондом державного майна України протягом року з дати набрання чинності постановою Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до деяких актів Кабінету Міністрів України», якою будуть внесені такі зміни. За результатами відстеження буде проведений порівняльний аналіз показників результативності акта до набрання ним чинності і після набрання чинності. Періодичне відстеження здійснюватиметься раз на три роки, починаючи з дня вжиття заходів, спрямованих на повторне відстеження результативності акта. Аналіз регуляторного впливу Проекту постанови підготовлено Управлінням оцінки майна та професійної оціночної діяльності Фонду державного майна (01601, м. Київ, вул. Кутузова, 18/9, телефон/факс 200-33-59). В. о. Голови Фонду Д. Парфененко