A A A K K K

Аналіз регуляторного впливу проекту наказу Фонду державного майна України "Про затвердження Положення про порядок рецензування звітів про оцінку майна та майнових прав рецензентами, що працюють у штаті Фонду державного майна України, його регіональних відділень та представництв"

від 10 липня 2011 р.

Аналіз регуляторного впливу проекту наказу Фонду державного майна України "Про затвердження Положення про порядок рецензування звітів про оцінку майна та майнових прав рецензентами, що працюють у штаті Фонду державного майна України, його регіональних відділень та представництв"

1. Опис проблем, які передбачається розв'язати шляхом державного регулювання

Рецензування звітів про оцінку майна рецензентами, що працюють у штаті Фонду державного майна України, його регіональних відділень та представництв (далі - регіональних відділень) здійснюється відповідно до положень статті 13 Закону України "Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні" з дотриманням загальних вимог до рецензування звіту про оцінку майна визначених пп. 62-67 Національного стандарту №1 "Загальні засади оцінки майна і майнових прав", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 10.09.2003 №1440.

Зазначені загальні положення не врегульовують окремих суперечливих проблем (питань) організаційного та процедурного характеру, які виникають між замовниками оцінки, рецензентами та суб'єктами оціночної діяльності в процесі рецензування звітів про оцінку майна рецензентами, що працюють у державних органах приватизації. Серед зазначених питань найважливішими є такі:

- відсутність єдиного порядку і правил рецензування звітів про оцінку майна рецензентами, що працюють у штаті Фонду державного майна України та його регіональних відділень;

- нечіткість окремих вимог до складу та оформлення звітів про оцінку майна, що надаються на рецензування до державних органів приватизації;

- розмитість визначення відповідальності за порушення законодавства про оцінку майна та професійну оціночну діяльність суб'єктами оціночної діяльності та оцінювачами, що працюють у їх складі, а також рецензентами, що працюють у державних органах приватизації.

У зв'язку із викладеним вище та на виконання рішення Наглядової ради з питань оціночної діяльності від 23.12.2010 (протокол №50, питання 3) Фондом розроблено проект наказу "Про затвердження Положення про порядок рецензування звітів про оцінку майна та майнових прав рецензентами, що працюють у штаті Фонду державного майна України, його регіональних відділень та представництв".

Розроблене Положення про порядок рецензування звітів про оцінку майна та майнових прав рецензентами, що працюють у штаті Фонду державного майна України та його регіональних відділень (далі - Положення) передбачає:

1. Удосконалення єдиного порядку і правил проведення рецензування звітів про оцінку майна рецензентами, що працюють у державних органах приватизації, з дотриманням вимог пп. 62-67 Національного стандарту №1 "Загальні засади оцінки майна і майнових прав", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 10.09.2003 №1440;

2. Уточнення вимог до складу та оформлення звітів про оцінку майна, що надаються на рецензування до державних органів приватизації;

3. Посилення відповідальності за порушення законодавства про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність суб'єктами оціночної діяльності та оцінювачами, що працюють у їх складі, а також рецензентами, що працюють у державних органах приватизації.

2. Головні цілі державного регулювання

Головною метою державного регулювання, яка встановлюється розробленим проектом наказу Фонду, є забезпечення єдиного порядку і правил рецензування звітів про оцінку майна рецензентами, що працюють у штаті Фонду державного майна України та його регіональних відділень.

3. Визначення та оцінка альтернативних способів досягнення зазначених цілей

Вбачаються такі способи регулювання:

1. Залишити без змін чинний порядок рецензування звітів про оцінку майна рецензентами, що працюють у штаті Фонду державного майна України та його регіональних відділень, який ґрунтується на дотриманні вимог пп. 62-67 Національного стандарту №1 "Загальні засади оцінки майна і майнових прав", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 10.09.2003 №1440, без уточнення специфіки роботи рецензентів державних органів приватизації з дотриманням Регламенту Фонду державного майна України, затвердженого наказом Фонду від 19.10.2007 №1684 (із змінами і доповненнями), Інструкції з діловодства у Фонді державного майна України, затвердженої наказом Фонду від 31.01.08 №138, що не дозволить досягнути цілей державного регулювання.

2. Затвердити запропонований Порядок, що дасть змогу вирішити порушені питання та досягнути цілей державного регулювання.

4. Опис механізмів і заходів для розв'язання проблеми

Механізми і заходи для розв'язання проблеми державного регулювання включають:

- конкретизацію вимог до складу та оформлення звітів про оцінку майна, що надаються на рецензування до державних органів приватизації;

- уніфікацію порядку та формалізацію проведення рецензування звітів про оцінку майна рецензентами, що працюють у державних органах приватизації, з використанням типової форми рецензії та автоматизованої програмної системи "Рецензент", затвердженої наказом Фонду "Про затвердження форми рецензії на звіт про оцінку майна" від 27.10.2010 № 1574 із змінами, внесеними наказом Фонду від 31.03.2011 №480 "Про внесення змін до наказу ФДМУ від 27.10.2010 №1574";

- уточнення заходів щодо посилення відповідальності за порушення законодавства про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність суб'єктами оціночної діяльності та оцінювачами, що працюють у їх складі, а також рецензентами, що працюють у державних органах приватизації.

5. Обґрунтування можливостей досягнення поставлених цілей у разі прийняття регуляторного акта

Прийняття регуляторного акта запровадить єдиний порядок і правила рецензування звітів про оцінку майна рецензентами, що працюють у штаті Фонду державного майна України та його регіональних відділень, дасть змогу підвищити ефективність роботи рецензентів та забезпечити прозорість процесу рецензування звітів про оцінку майна.

Запровадження запропонованого акта забезпечить високу достовірність досягнення поставлених цілей.

Державний контроль та нагляд за дотриманням акта здійснюється Фондом державного майна України.

6. Очікувані результати прийняття акта

Об'єкт впливу Вигоди Витрати
Особи (громадяни та юридичні особи), які використовують оцінку майна та її результати для прийняття рішень, у тому числі замовники оцінки майна, органи державної влади та органи місцевого самовряднування, суди, правоохоронні та контролюючі органи державної владиКонкретизація вимог до складу та оформлення звітів про оцінку майна, що надаються на рецензування до державних органів приватизації
Посилення відповідальності за порушення законодавства про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність суб'єктами оціночної діяльності та оцінювачами, що працюють у їх складі
Відсутні
Державні органи приватизації Уніфікація порядку та формалізація проведення рецензування звітів про оцінку майна рецензентами, що працюють у державних органах приватизації, з використанням типової форми рецензії та автоматизованої програмної системи "Рецензент" Відсутні
Суб'єкти оціночної діяльностіПідвищення прозорості рецензування звітів про оцінку майна рецензентами, що працюють у державних органах приватизації, та посилення їх відповідальності за порушення законодавства про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність Відсутні

Негативні результати прийняття регуляторного акта відсутні.

7. Обґрунтування строку чинності регуляторного акта

Строк дії наказу Фонду державного майна "Про затвердження Положення про порядок рецензування звітів про оцінку майна та майнових прав рецензентами, що працюють у штаті Фонду державного майна України та його регіональних відділень" необмежений у часі на підставі того, що Закон України "Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні" та Національний стандарт №1 "Загальні засади оцінки майна і майнових прав", на реалізацію положень яких розроблений зазначений наказ, не мають обмеження дії в часі.

8. Показники результативності регуляторного акта

Показником результативності запропонованого Положення буде забезпечення зменшення витрат часу під час проведення рецензування звітів про оцінку майна рецензентами, що працюють у штаті Фонду державного майна України та його регіональних відділень, забезпечення прозорості рецензування звітів про оцінку майна шляхом оприлюднення на веб-сайті Фонду державного майна України інформації про результати рецензування щодо звітів, які класифікуються за ознаками, наведеними у абзацах четвертому та п'ятому п. 67 Національного стандарту № 1, а також щодо рецензентів, по яких прийняті рішення згідно з п. 5.3 цього Положення.

Проект регуляторного акта розміщено на офіційному сайті Фонду державного майна з травня 2011 року, що є достатнім для поінформованості громадськості з метою вивчення Фондом її думки з приводу результативності запроваджених актом заходів.

9. Заходи, за допомогою яких буде здійснюватися відстеження результативності регуляторного акта

Відстеження результативності регуляторного акта буде здійснено на підставі аналізу якості звітів про оцінку майна, прорецензованих у Фонді державного майна України та його регіональних відділеннях, з використанням АПС "Рецензент".

Базове відстеження, яке буде проведено до набрання чинності Порядком, шляхом отримання зауважень і пропозицій до нього від фізичних та юридичних осіб, їх об'єднань;

Повторне відстеження, яке буде проведено через рік після набрання чинності Порядком, інший термін проведення відстеження може бути встановлений за об'єктивних обставин, але не пізніше, ніж через два роки;

Періодичне відстеження - раз на три роки, починаючи від дня виконання заходів з повторного відстеження результативності Положення.

Вид даних відстеження - статистичні показники:

кількість звернень до Фонду державного майна із зауваженнями та пропозиціями до зазначеного нормативно-правового акта від органів державної влади, у сфері управління яких знаходяться державні підприємства, та самих підприємств.

Аналіз регуляторного впливу підготовлено Департаментом оціночної діяльності Фонду державного майна (01023, м. Київ, вул. Кутузова, 18/9, телефон/факс 200-34-20).

Заступник Голови ФондуЄ. Григоренко

"___" ____________ 2011 р.