A A A K K K

Пояснювальна записка до проекту постанови Кабінету Міністрів України “Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 18 січня 2001 року № 32”

від 25 квітня 2012 р.

 

   1. Обґрунтування необхідності прийняття акта

   Проект постанови Кабінету Міністрів України “Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 18 січня 2001 року № 32” (далі – проект постанови) розроблено з метою приведення у відповідність із Законом України “Про внесення змін до деяких законів України з питань приватизації щодо реалізації положень Державної програми приватизації на 2012-2014 роки” від 13.01.2012 № 4336-VI постанови Кабінету Міністрів  України “Про затвердження Порядку повернення у державну власність об’єктів приватизації у разі розірвання або визнання недійсними договорів купівлі-продажу таких об’єктів” від 18 січня 2001 року № 32 (далі – чинний Порядок).

   Законом від 13.01.2012 № 4336-VI внесено зміни до статті 27 Закону України «Про приватизацію державного майна», відповідно до яких у разі розірвання в судовому порядку договору купівлі-продажу у зв’язку з невиконанням покупцем договірних зобов’язань приватизований об’єкт підлягає поверненню у державну власність, включаючи земельну ділянку. Порядок повернення в державну власність об’єктів приватизації в разі розірвання або визнання недійсними договорів купівлі-продажу таких об’єктів затверджується Кабінетом Міністрів України. Повторний продаж такого об’єкта проводиться протягом одного року після повернення його у державну власність.

   Чинний Порядок не передбачає повернення об’єктів разом із земельною ділянкою. Крім того, він потребує удосконалення, оскільки не врегульовує низки питань,  зокрема:

   забезпечення збереження об’єкта у належному стані до його повторного продажу. Відсутність у чинному Порядку норми щодо забезпечення належної охорони та утримання об’єкта до моменту його повторного продажу призводить до значного зниження або повної втрати реальної вартості цих об’єктів;

   врегулювання процедури приймання об’єкта у державну власність у разі, коли виконання відповідного рішення суду здійснюється у примусовому порядку. Чинний порядок передбачає процедуру повернення об’єкта у державну власність при виконанні такого рішення суду покупцем у добровільному порядку;

   уточнення дати, на яку здійснюється повернення об’єкта у державну власність. Положеннями чинного Порядку передбачено, що інвентаризація та оцінка об’єкта здійснюються на дату прийняття судом відповідного рішення, а приймання об’єкта у державну власність здійснюється у двохмісячний строк після затвердження результатів інвентаризації, оцінки та виявлення збитків. Як засвідчує практика, процедура оскарження та виконання рішень судів здійснюється впродовж тривалого періоду. Слід наголосити, що до моменту виконання рішення суду та приймання об’єкта у державну власність орган приватизації не має змоги потрапити на об’єкт та провести його інвентаризацію. Відсутність матеріалів інвентаризації унеможливлює проведення оцінки та виявлення збитків;

   врегулювання процедури повернення у державну власність часток (паїв) на виконання відповідного рішення суду. Згідно з абзацом п’ятим частини першої статті 5 Закону України “Про приватизацію державного майна” до об’єктів приватизації відносяться частки (паї), що належать державі у статутному капіталі господарських товариств, інших господарських організацій та підприємств, заснованих на базі об’єднання майна різних форм власності.

   З огляду на зазначене Фонд державного майна підготував проект постанови Кабінету Міністрів України “Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 18 січня 2001 року № 32”, в якому усунено всі наведені недоліки.

 

   2. Мета і шляхи її досягнення

   Метою прийняття зазначеної постанови є приведення положень чинного Порядку у відповідність із вимогами законодавства та його удосконалення. У зв’язку з цим Фонд державного майна пропонує прийняти постанову Кабінету Міністрів України “Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 18 січня 2001 року № 32”.

   Мету передбачається досягти шляхом урахування всіх положень чинного законодавства та практичного досвіду державних органів приватизації, а також введення до нової редакції Порядку положення щодо забезпечення фінансування послуг спеціалізованих організацій, які забезпечать належне збереження поверненого у державну власність об’єкта приватизації (насамперед його вартості) до моменту повторного продажу.

   Фінансування видатків на заходи, пов’язані з проведенням приватизації державного майна, в тому числі пов’язані із забезпеченням охорони об’єктів до моменту їх повторного продажу, проводиться в межах бюджетної програми КПКВК 6611020 “Заходи, пов’язані з проведенням приватизації державного майна”  відповідно до Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті для здійснення заходів з приватизації державного майна, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.03.2011 № 258, за рахунок коштів державного бюджету.

 

   3. Правові аспекти

   Перелік нормативно-правових актів, що діють у відповідній сфері суспільних відносин:

   Закон України “Про Фонд державного майна України”;

   Закон України “Про приватизацію державного майна”;

   Цивільний кодекс України;

   Господарський кодекс України та

   інші нормативно-правові акти, що регулюють діяльність у сфері приватизації.

 

   4. Фінансово-економічне обґрунтування

   У проекті постанови передбачено фінансування послуг сторонніх організацій, залучених на договірній основі, для забезпечення збереження об’єкта у належному стані до його повторного продажу новому власнику.

   Джерелом покриття фінансових витрат є надходження коштів до державного бюджету від повторного продажу, обсяг яких залежить від стану об’єкта приватизації. Реалізація зазначеного акта не потребує додаткових матеріальних  та інших витрат.

 

   5. Позиція заінтересованих органів

   Проект постанови направлено на погодження заінтересованим центральним органам виконавчої влади: Міністерству економічного розвитку і торгівлі, Міністерству фінансів, Державному комітету з питань земельних ресурсів для надання пропозицій.

 

   6. Регіональний аспект

   Прийняття змін до проекту постанови не стосується питання розвитку адміністративно-територальних одиниць.

 

   7. Запобігання корупції

   У проекті постанови відсутні правила та процедури, які можуть містити ризики вчинення корупційних правопорушень.

 

   8. Громадське обговорення

   Громадське обговорення проекту постанови здійснювалось шляхом опрацювання отриманих зауважень та пропозицій після розміщення його на сайті Фонду в мережі Інтернет.

 

   9. Позиція соціальних партнерів

   Проект постанови не стосується соціально-трудової сфери.

 

   10. Оцінка регуляторного впливу

   У разі прийняття регуляторного акта буде врегульовано відносини, які виникають між органом приватизації та власником об'єкта при поверненні об’єкта у державну власність на виконання відповідного рішення суду. Зазначений регуляторний акт відповідає принципам державної регуляторної політики .

 

   11. Прогнозний результат

   Прийняття регуляторного акта забезпечить:

   врегулювання процедури повернення у державну власність об’єктів приватизації в разі розірвання або визнання недійсними договорів купівлі-продажу таких об’єктів, включаючи земельну ділянку;

   збереження об’єкта у належному стані до його повторного продажу, що  унеможливить зниження його вартості.

 

 

Голова Фонду                                                                     Олександр Рябченко

державного майна України