A A A K K K

Аналіз регуляторного впливу проекту Порядку проведення додаткового продажу акцій відкритих акціонерних товариств за номінальною вартістю

від 26 червня 2008 р.

Аналіз регуляторного впливу проекту
Порядку проведення додаткового продажу акцій відкритих акціонерних товариств за номінальною вартістю

1.Опис проблеми

Законом України "Про приватизацію державного майна" передбачені принципи та пріоритети приватизації державних підприємств. Одним з важливих принципів приватизації є пріоритетне право трудових колективів на придбання майна своїх підприємств. З метою його реалізації пунктом 7 статті 17 Закону України "Про приватизацію державного майна" передбачено додатковий продаж акцій відкритих акціонерних товариств (далі-ВАТ), створених у процесі приватизації, співзасновниками яких є члени організації орендарів (члени трудового коллективу-засновника господарського товариства, яке є орендарем). Додатковий продаж здійснюється за умови, коли вартість майна, що вноситься орендарем (організацією орендарів або господарським товариством, створеним членами трудового колективу підприємства, що приватизується) до статутного капіталу товариства, становить менше 25 відсотків його статутного капіталу із урахуванням вартості акцій, придбаних ними в процесі пільгового продажу. Члени організації орендарів (члени трудового колективу підприємства-засновники господарського товариства, яке є орендарем) мають право на додаткове придбання за кошти акцій, що є у державній власності, за їх номінальною вартістю у межах 25 відсотків статутного фонду товариства, але не більше 30 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян на кожного. На сьогодні відсутній нормативний акт, що регулює процедуру проведення додаткового продажу акцій відкритих акціонерних товариств (далі-ВАТ), створених у процесі приватизації, співзасновниками яких є члени організації орендарів (члени трудового коллективу-засновника господарського товариства, яке є орендарем). Внаслідок чого неможливо реалізувати вимоги пункту 7 статті 17 Закону України "Про приватизацію державного майна". Виконання зазначеної норми закону дозволяє колективу орендного підприємства придбати пакет акцій розміром до 25% статутного фонду товариства, що збільшує можливості колектива в управлінні акціонерним товариством та частку його прибутку.

Первинне розміщення акцій відкритих акціонерних товариств, створених на базі майна державних підприємств здійснюється відповідно до чинного законодавства України з питань приватизації. Фонд державного майна України має виключне право здійснювати продаж державних акцій і тому застосування ринкових механізмів не є можливим.

2.Головні цілі прийняття акта

Головною ціллю прийняття акта є визначення єдиного формату та системного підходу здійснення продажу акцій на неконкурентних засадах членам організації орендарів (члени трудового колективу підприємства-засновники господарського товариства, яке є орендарем), які мають право на додаткове придбання за кошти акцій, що є у державній власності, за їх номінальною вартістю у межах 25 відсотків статутного фонду товариства, але не більше 30 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян на кожного.

3.Оцінка альтернативних способів досягнення встановленних цілей

Існує два альтернативні способи досягнення встановлених цілей:

1.Залишити все без змін, тобто нормативний документ не розробляти. Продаж акцій без чітко визначеної процедури може призвести до негативних наслідків - зловживань та порушень чинного законодавства і тому такий спосіб застосовувати недоцільно.

2.Аналогічним запропоноваму способу продажу акцій є пільговий продаж акцій, процедура якого врегульована Порядком проведення пільгового продажу акцій відкритих акціонерних товариств, затвердженним наказом Фонду державного майна України від 03.07.00 №1368 та зареєстрованним в Міністерстві юстиції України 18.07.00 за №428/4649.

Внесення змін до зазначеного Порядку може бути альтернативним запропонованому проекту Порядку проведення додаткового продажу акцій відкритих акціонерних товариств за номінальною вартістю. Внесення змін, а саме доповнення існуючого Порядку новими умовами продажу та участю в ньому інших категорій громадян, а також узагальнення вимог різних законодавчих норм зробить його громіздким ( тобто не чітким, не зрозумілим, не конкретним) і складним для використання на практиці. Застосування такого способу досягнення встановлених цілей є недоцільним.

3. Проект Порядку проведення додаткового продажу акцій відкритих акціонерних товариств за номінальною вартістю, розроблений Фондом державного майна України, чітко регулює процедуру відповідного продажу і дозволяє здійснити його з урахуванням вимог чинного законодавства.

4.Описання механізму і заходів, які забезпечать вирішення проблеми шляхом прийняття регуляторного акта.

Проект нормативного акта розроблений з урахуванням виявленого позитивного досвіду продажу акцій відкритих акціонерних товариств та аналізу законодавства і відповідних нормативно-правових актів, які застосовувались для продажу акцій фізичним особам, зокрема: Порядку проведення пільгового продажу акцій відкритих акціонерних товариств, затвердженого наказом Фонду державного майна України від 03.07.00 №1368 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 18.07.00 за №428/4649; Порядку проведення продажу акцій відкритих акціонерних товариств за номінальною вартістю, затвердженого наказом Фонду державного майна України від 30.04.99 №797 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 04.06.99 за №350/3643; Порядку додаткового придбання акцій відкритого акціонерного товариства його керівництвом за їх номінальною вартістю за грошові кошти, затвердженого наказом Фонду державного майна України від 19.05.99 №906 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 04.06.99 за №349/3642; Положення про порядок розрахунків за придбані об'єкти приватизації, затвердженого наказом Фонду державного майна України від 02.11.92 №467 та інші.

Процедура відповідного продажу передбачає складання та затвердження списків осіб, які мають право на додаткове придбання акцій відкритих акціонерних товариств за номінальною вартістю. В нормативному акті також передбачені механізми подання заяви на відповідне придбання акцій, оплати за придбані акції, підведення підсумків продажу та відчудження акцій на користь фізичних осіб.

Застосування запропонованого механізму передбачає виконання наступних заходів:

  • підготовка та консолідація інформації стосовно осіб, які мають право на додаткове придбання акцій;
  • інформування громадян про порядок та умови відповідного продажу;
  • відкриття рахунку для акумуляції засобів платежу за придбання акцій;
  • підготовка та організація роботи пунктів прийому заяв;
Всі заходи виконуються посадовими особами підприємства, що приватизується, без додаткових затрат.

5.Обгрунтування можливості досягнення визначених цілей у разі прийняття регуляторного акта

Впливу зовнішніх факторів на дію регуляторного акта не очікується.

Головною мотивацією регуляторного акта є забезпечення можливості працівникам підприємств реалізації їх законних прав.

Оцінка можливості впровадження акта та виконання вимог акта органами приватизації , суб'єктами господарювання та громадянами висока.

Економічна мотивація-регуляторний акт не потребує додаткових витрат Державного бюджету України.

Загальнодержавною мотивацією є нормативно-правове врегулювання законодавчих норм з питань приватизації.

6.Визначення очікуваних результатів прийняття регуляторного акту

Об'єкт впливуВигодиВитрати
Держава
  • вирішення проблемних питань минулих років;
  • удосконалення процесу реформування власності;
  • сприяння розвитку фондового ринку через широке використання продажу акцій відкритих акціонерних товариств громадянам України.
Додаткові витрати відсутні.
Об'єкти господарюванняПокращення соціально-психологічного клімату у колективахДодаткові витрати відсутні.
ГромадяниРеалізація права громадян на додаткове придбання за кошти акцій, що є у державній власності, за їх номінальною вартістюДодаткові витрати відсутні.

Прийняття Порядку дозволить реалізувати право на додаткове придбання акцій особам, визначеним пунктом 7 статті 17 Закону України "Про приватизацію державного майна", а саме членам організації орендарів (членам трудового колективу підприємства-засновника господарського товариства, яке є орендарем). На сьогодні Фонд державного майна України здійснює підготовку до приватизації підприємств, співзасновниками яких є держава та господарські товариства, які є орендарем, і тому прийняття зазначеного нормативного акту є актуальним.

7.Строк чинності регуляторного акта

Враховуючи те, що проект Порядку проведення додаткового продажу акцій відкритих акціонерних товариств за номінальною вартістю, розроблений Фондом державного майна України відповідно до вимог пункту 7 статті 17 Закону України "Про приватизацію державного майна" строк дії зазначеного регуляторного акта визначається строком дії вказаного закону.

8.Показники результативності акта

1.Кількість громадян, які скористались правом на додаткове придбання акцій відкритих акціонерних товариств за номінальною вартістю.

2. Кошти, які надійшли до державного бюджету України від відповідного продажу акцій.

3.Кількість підприємств, на яких зхдійснювався відповідний продаж акцій.

Значних надходжень до Державного бюджету України не очікується.

Дія регуляторного акта поширюється на відкриті акціонерних товариства, створені у процесі приватизації, співзасновниками яких є члени організації орендарів (члени трудового коллективу-засновника господарського товариства, яке є орендарем).

Розмір коштів і час, які витрачатимуть суб'єкти господарювання на виконання основних вимог регуляторного акта незначні.

Рівень поінформованості суб'єкта господарювання-вищесереднього. Проект регуляторного акта розміщено на сайті Фонду державного майна України.

9.Заходи, за допомогою яких буде здійснюватися відстеження результативності акта

Стосовно регуляторного акта Фондом державного майна України здійснюватимуться базове, повторне та періодичні відстеження результативності регуляторного акта, у строки встановлені статтею 10 Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності":

базове відстеження- до набрання актом чинності;

повторне відстеження-через рік з дати набрання актом чинності;

періодичні відстеження-кожні три роки починаючи з дня закінчення заходів з повторного відстеження результативності цього акта.

Вид даних для відстежень-дослідження статистичних показників.

Заступник директора ДепартаментуІ.Лепявко