Аналіз регуляторного впливу наказу Фонду державного майна України "Про затвердження Критеріїв ефективності управління корпоративними правами держави та порядку їх застосування"
від 20 квітня 2009 р.
АНАЛІЗ РЕГУЛЯТОРНОГО ВПЛИВУ
наказу Фонду державного майна України "Про затвердження Критеріїв ефективності управління корпоративними правами держави та порядку їх застосування"
1. Опис проблеми
Відповідно до підпункту "є" пункту 3 статті 7 Закону України "Про управління об'єктами державної власності" Фонду державного майна України надані повноваження визначати критерії ефективності управління корпоративними правами держави. Згідно з вимогами цього ж закону управління корпоративними правами держави здійснюють міністерства, Фонд державного майна України та інші органи виконавчої влади. Також цим законом (підпункт "д" пункту 3 статті 7) Фонд має здійснювати контроль за виконанням функцій з управління корпоративними правами держави уповноваженими органами управління та уповноваженими особами.
Критерії оцінки ефективності управління корпоративними правами держави, що знаходяться в управлінні Фонду державного майна України, визначені наказом Фонду державного майна України від 24.06.2004 № 1241, який було розроблено на виконання пункту 34 Основних концептуальних підходів до підвищення ефективності управління корпоративними правами держави, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 11.02.2004 № 155. На цей час вищезазначений наказ скасовано.
Критерії оцінки ефективності управління корпоративними правами держави, якими управляють інші органи управління, на сьогодні відсутні. Постановою Кабінету Міністрів України від 19.06.2007 № 832 було визначено порядок та критерії здійснення контролю за виконанням функцій з управління об'єктами державної власності за виключенням корпоративних прав держави.
Через відсутність механізму оцінки управління корпоративними правами держави неможливо було отримати повну картину щодо ефективності такого управління в цілому по корпоративному сектору держави. Тобто, відсутній дієвий контроль за роботою господарських товариств, у статутному капіталі яких є державна частка. Відповідно дуже складно передбачити, як буде працювати товариство та визначити щодо нього управлінські рішення.
З метою усунення цих недоліків чинної нормативної бази та на виконання статті 7 Закону України "Про управління об'єктами державної власності" Фонд державного майна України визначає критерії ефективності управління корпоративними правами держави.
2. Цілі прийняття акта
Головними цілями прийняття регуляторного акта є заповнення нормативного вакууму в здійсненні оцінки ефективності управління корпоративними правами держави; підвищення інвестиційної привабливості господарських товариств, у статутному капіталі яких є державна частка; сприяння збільшенню надходжень дивідендів до Державного бюджету України; посилення контролю з боку Фонду та уповноважених органів управління за процесами управління корпоративними правами держави.
3. Оцінка альтернативних способів досягнення встановлених цілей
У цьому випадку є два альтернативних способи досягнення встановлених цілей.
3.1. Прийняття такого акта іншим органом виконавчої влади, що суперечитиме статті 7 Закону України "Про управління об'єктами державної власності", тобто є неприпустимим.
3.2. Прийняття регуляторного акта "Про затвердження Критеріїв ефективності управління корпоративними правами держави та порядку їх застосування" сприятиме визначенню механізму здійснення оцінки ефективності управління корпоративними правами держави; підвищенню інвестиційної привабливості господарських товариств, у статутному капіталі яких є державна частка; збільшенню надходжень дивідендів до Державного бюджету України; посиленню контролю з боку Фонду за процесами управління корпоративними правами держави.
Таким чином, виходом із цієї ситуації є прийняття регуляторного акта "Про затвердження Критеріїв ефективності управління корпоративними правами держави та порядку їх застосування".
4. Опис механізмів і заходів для вирішення проблеми
У запропонованому проекті передбачено поділ корпоративних прав держави щодо господарських товариств, у статутному капіталі яких є державна частка, на такі групи:
Група 1 - частка держави, яка перевищує 50 відсотків, у статутному капіталі господарських товариств (крім товариств, які мають стратегічне значення для економіки та безпеки держави, та товариств, які перебувають у процесі банкрутства).
Група 2 - частка держави, яка менше або дорівнює 50 відсоткам, у статутному капіталі господарських товариств (крім товариств, які мають стратегічне значення для економіки та безпеки держави, та товариств, які перебувають у процесі банкрутства).
Група 3 - частка держави у статутному капіталі господарських товариств, що створені в процесі приватизації і корпоратизації та які мають стратегічне значення для економіки і безпеки держави, визначених відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 23.12.2004 № 1734 "Про затвердження переліку підприємств, які мають стратегічне значення для економіки і безпеки держави" (незалежно від розміру).
Група 4 - частка держави у статутному капіталі господарських товариств, щодо яких було порушено справу про банкрутство та які перебувають у стадії розпорядження майном (незалежно від розміру).
До кожної з груп застосовується свій набір критеріїв. Це потрібно з огляду на те, що вплив на кожну з груп з боку міністерств, Фонду державного майна України та інших органів виконавчої влади різний. Так, до товариств груп 1 та 3, які забезпечують надходження дивідендів до Державного бюджету України та вплив на які з боку держави максимальний, для оцінки ефективності застосовується повний набір критеріїв. До господарських товариств групи 3, вплив на які з боку держави обмежений, застосовується вужчий набір критеріїв, а до господарських товариств групи 4, вплив на які з боку держави в особі міністерств, Фонду державного майна України та інших органів виконавчої влади значно обмежено, оцінюється ефективність управління такими корпоративними правами держави за вузьким набором критеріїв.
Здійснивши оцінку ефективності управління корпоративними правами держави, міністерства, Фонд державного майна України та інші органи виконавчої влади приймають управлінські рішення щодо господарських товариств, управління якими визнано "задовільно" або "неефективно". З метою здійснення контролю відповідно до підпункту "д" пункту 3 статті 7 Закону України "Про управління об'єктами державної власності" результати оцінки надсилаються до Фонду державного майна України.
5. Обгрунтування можливості досягнення встановлених цілей у разі прийняття регуляторного акта
Вплив зовнішніх факторів на дію регуляторного акта не очікується.
Оцінка можливості впровадження регуляторного акта та виконання його вимог є високою.
Досягненням установлених цілей у разі прийняття регуляторного акта буде підвищення ефективності управління корпоративними правами держави, у результаті чого підвищиться інвестиційна привабливість господарських товариств, у статутному капіталі яких є державна частка; збільшаться надходження дивідендів до Державного бюджету України; посилиться контроль з боку Фонду за процесами управління корпоративними правами держави.
Реалізація регуляторного акта не потребує додаткових витрат з Державного бюджету України.
Очікуваними наслідками дії регуляторного акта не передбачено нанесення шкоди суб'єктам господарювання.
Запровадження зазначеного регуляторного акта забезпечить високу ймовірність досягнення поставлених цілей.
6. Очікувані результати
Впровадження цього регуляторного акта дасть змогу:
- підвищити інвестиційну привабливість господарських товариств, у статутному капіталі яких є державна частка;
- збільшити надходження дивідендів до Державного бюджету України;
- посилити контроль з боку Фонду за процесами управління корпоративними правами держави.
7. Обгрунтування строку чинності акта
Обмежень строку регуляторного акта немає, що дасть змогу розв'язати проблеми та досягти намічені цілі. Термін чинності регуляторного акта - відповідно до законодавства після державної реєстрації в Міністерстві юстиції України.
8. Показники результативності акта
У разі запровадження регуляторного акта буде виконано вимогу статті 7 Закону України "Про управління об'єктами державної власності".
Регуляторний акт обов'язковий для виконання міністерствами, Фондом державного майна України та іншими органами виконавчої влади, які здійснюють управління господарськими товариствами, у статутному капіталі яких є державна частка.
Розподіл вигод і витрат для суб'єктів регуляторного акта у зв'язку з прийняттям запропонованого акта наведено у таблиці.
Суб'єкти | Вигоди | Витрати |
---|---|---|
Держава в особі міністерств, Фонду державного майна України та інших органів виконавчої влади | Збільшення надходжень до Державного бюджету України, підвищення ефективності роботи господарських товариств та їх інвестиційної привабливості, посилення контролю | Грошові - відсутні, часу - 30 хвилин на кожне господарське товариство |
Господарські товариства, у статутному капіталі яких є державна частка | Підвищення ефективності роботи господарських товариств та їх інвестиційної привабливості, збільшення розміру дивідендів, посилення контролю | Жодних |
Акціонери |
9. Заходи для відстеження результативності регуляторного акта
9.1. Стосовно регуляторного акта здійснюється базове, повторне та періодичне відстеження у межах термінів, встановлених статтею 10 Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності".
Базове відстеження здійснюється до дня набрання чинності регуляторним актом або більшістю його положень з метою оцінки стану суспільних відносин, на врегулювання яких спрямована дія акта.
Повторне відстеження здійснюється через рік після набрання чинності актом або більшістю його положень, але не пізніше ніж через два роки, якщо рішенням регуляторного органу, який прийняв цей акт, не встановлено більш ранній строк, з метою оцінки ступеня досягнення цим актом визначених цілей. Встановлені кількісні та якісні показники результативності акта порівнюються із значеннями аналогічних показників, що встановлені під час базового обстеження.
Періодичне відстеження здійснюється раз у три роки, починаючи з дня виконання заходів з повторного відстеження, в тому числі у разі, коли дію акта, прийнятого на визначений строк, було продовжено з метою оцінки ступеня досягнення актом визначених цілей. Встановлені кількісні та якісні значення показників результативності акта порівнюються зі значеннями аналогічних показників, що встановлені під час повторного відстеження.
У процесі відстеження встановлюється кількісне та якісне значення для кожного показника результативності, визначеного під час проведення аналізу впливу регуляторного акта.
Базове, повторне та періодичне відстеження здійснюються на основі показників і даних, визначених під час проведення аналізу впливу регуляторного акта.
9.2. Результати оцінки ефективності управління корпоративними правами держави щокварталу та щороку подаються до Міністерства економіки України.
9.3. Результати оцінки ефективності управління корпоративними правами держави щокварталу та щороку оприлюднюються в засобах масової інформації (друкованих виданнях та мережі Інтернет).
Аналіз регуляторного впливу підготовлено Департаментом стратегії корпоративного управління Фонду державного майна України (01133, м. Київ, вул. Кутузова, 18/9, тел. 200-33-60, ел. адреса: fedorets@spfu.gov.ua). Заступник Голови Фонду О. Потімков