A A A K K K

Пояснювальна записка до проекту Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо орендних відносин"

від 15 квітня 2010 р.

ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
до проекту Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо орендних відносин"

розробник: Фонд державного майна України

1. Обґрунтування необхідності прийняття пропозицій

Проект Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо орендних відносин", розроблений на виконання доручень Кабінету Міністрів України від 30.10.2008 № 2892/21/1-08, від 10.11.2008 № 54635/1/1-08, від 05.12.2008 № 54635/3/1/-08 та доопрацьований згідно з рішенням, прийнятим на засіданні Урядового комітету з питань економічної політики від 19.10.2009 (витяг з протоколу № 38), передбачає комплекс змін чинної законодавчої бази орендних відносин, спрямованих на удосконалення організації відносин оренди державного та комунального майна, усунення недоліків, виявлених практикою реалізації законодавчих вимог, конкретизацію об'єктів та суб'єктів регулювання спеціального Закону України "Про оренду державного та комунального майна".

Проектом Закону України усувається дублювання обмежень щодо передачі в оренду майна та об'єктів, передбачених чинною законодавчою базою, шляхом визначення виключно положеннями спеціального Закону України "Про оренду державного та комунального майна" максимально повного та конкретного переліку об'єктів і майна, забороненого до оренди, у зв'язку з чим припиняється чинність Декрету Кабінету Міністрів України від 31 грудня 1992 р. № 26-92.

Законопроектом оптимізуються конкурсні засади передачі державного та комунального майна в оренду шляхом запровадження попереднього вивчення попиту на такі об'єкти та оприлюднення переліків об'єктів, що можуть бути передані в оренду. Ці зміни мають на меті забезпечити більш оперативний і, як наслідок, більш ефективний порядок вирішення питань оренди. Існуюча на сьогодні практика передачі державного майна в оренду виключно на конкурсних засадах (згідно зі статтею 73 Закону України "Про Державний бюджет України на 2009 рік") здебільшого не дає очікуваних результатів у зв'язку з відсутністю попиту і, як наслідок, конкуренції, і договори оренди укладаються з єдиним заявником після проведення всіх передбачених конкурсних процедур, реалізація яких потребує не менше двох місяців (за умови дотримання встановлених законодавством строків), упродовж яких не сплачується орендна плата, а підприємство-балансоутримувач несе витрати з утримання майна, яке не використовується. З метою оптимізації відносин у сфері оренди державного та комунального майна розробленими змінами пропонується проводити конкурс на право укладення договору оренди лише після вивчення попиту на об'єкт оренди, шляхом оприлюднення оголошення про намір передати майно в оренду та за умови наявності щонайменше двох потенційних орендарів.

Водночас передбачається визначення виключно положеннями спеціального Закону України "Про оренду державного та комунального майна" вичерпного переліку суб'єктів орендних відносин, які за тих чи інших обставин звільняються від необхідності участі в конкурсі на право оренди державного та комунального майна. Встановлюється порядок реалізації зазначених прав.

Впорядковується питання використання плати за суборенду майна та питання повернення цілісного майнового комплексу підприємства після припинення договору оренди

Підготовлений проект Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо орендних відносин" враховує зміни, які відбулися у чинному законодавстві України.

2. Мета і шляхи її досягнення

Узгоджуються спільні положення Господарського кодексу України та Закону України "Про оренду державного та комунального майна".

Застосування елементу вивчення попиту значною мірою збільшить ефективність використання об'єктів державної та комунальної власності за рахунок скорочення строків укладення договорів оренди в тих випадках, коли після повідомлення про намір передати майно в оренду не виявилося інших претендентів на укладення договору оренди. При цьому в повною мірою буде збережено прозорість організації орендних відносин. Відповідні зміни вносяться до статті 9 "Порядок укладення договору оренди" Закону України "Про оренду державного та комунального майна". Водночас буде визначено коло фізичних та юридичних осіб, які мають право на укладення договору оренди без застосування конкурсних засад, зважаючи на вимоги законодавства або враховуючи неконкурентоспроможність та соціальну корисність таких суб'єктів.

З метою зняття надмірних обмежень щодо можливості передачі в оренду об'єктів державної власності, запроваджених 29.06.2004, запропонованими змінами встановлюється узагальнений та вичерпний перелік об'єктів та майна, яке не може бути об'єктом оренди, усуваються дублювання заборони на передачу в оренду об'єктів та майна, передбачені іншими законодавчими актами.

У тексті Закону України "Про оренду державного та комунального майна" вилучається посилання на законодавчий акт, який втратив свою чинність.

3. Правові аспекти

Розроблені зміни вносяться до чинних редакцій статей 115, 284, 287, 289 Господарського кодексу України та статей 1, 4, 9 Закону України "Про оренду державного та комунального майна", з огляду на завдання Уряду, нагальну потребу удосконалення орендних відносин та положення частини сьомої статті 58 Закону України "Про вибори Президента України", частини дев'ятої статті 66 Закону України "Про вибори народних депутатів України", частини третьої статті 51 Закону України "Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів", у зв'язку із втратою чинності Законом України "Про підприємства в Україні" та необхідністю скасування Декрету Кабінету Міністрів України від 31.12.1992 № 26-92.

4. Фінансово-економічне обґрунтування

Реалізація зазначених пропозицій не потребує додаткових фінансових, матеріальних та інших витрат. Більш того, передбачена проектом норма щодо скасування максимального розміру орендної ставки за оренду цілісних майнових комплексів підприємств надасть можливість збільшити надходження коштів від оренди до державного та місцевих бюджетів.

5. Позиція заінтересованих органів

Проект Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо орендних відносин" потребує погодження з Державним комітетом України з питань регуляторної політики та підприємництва, Міністерством економіки України, Міністерством фінансів України та Міністерством юстиції України.

6. Регіональний аспект

Проект Закону має загальнодержавний характер і не стосується питання розвитку адміністративно-територіальних одиниць.

7. Запобігання корупції

Проект Закону не містить ризиків вчинення корупційних правопорушень та не потребує проведення громадської антикорупційної експертизи.

8. Громадське обговорення

Проект Закону було оприлюднено з метою одержання зауважень та пропозицій від фізичних та юридичних осіб, їх об'єднань згідно з вимогами Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності".

9. Позиція соціальних партнерів

Проект Закону не стосується соціально-трудової сфери та не потребує залучення до його опрацювання уповноважених представників всеукраїнських профспілок, їх об'єднань та всеукраїнських об'єднань організацій роботодавців.

10. Прогноз результатів

У результаті прийняття розробленого законопроекту буде підвищено ефективність вирішення питань організації орендних відносин шляхом скорочення строків передачі майна у користування на умовах оренди, інформування про об'єкти, що можуть бути передані в оренду, скасовано неринкове обмеження розміру плати за оренду цілісних майнових комплексів підприємств, внаслідок чого буде реально збільшено надходження коштів від оренди до Державного бюджету України та місцевих бюджетів.

Разом з тим, буде забезпечено дотримання вимог частини сьомої статті 58 Закону України "Про вибори Президента України", частини дев'ятої статті 66 Закону України "Про вибори народних депутатів України", частини третьої статті 51 Закону України "Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів". Також буде визначено в спеціальному законодавчому акті перелік майна та об'єктів заборонених до оренди та суб'єктів, які мають право на оренду без проведення конкурсів, що позитивно вплине на загальний стан орендних відносин.

Голова ФондуО. Рябченко

___ ____________ 2010 р.