A A A K K K

Пояснювальна  записка до проекту Закону України "Про внесення змін до деяких законів України з питань приватизації"

від 29 листопада 2011 р.

ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
до проекту Закону України "Про внесення змін до деяких законів України з питань приватизації"

1. Обґрунтування необхідності прийняття законопроектів

Новий період приватизації, проведення реформ у цій сфері вимагає удосконалення процесу приватизації, застосування нових технологій та процедур, що забезпечать ефективність продажу об'єктів, гнучку систему підходів до приватизації та прийняття рішень.

Проект Закону України "Про внесення змін до деяких законів України з питань приватизації" (далі - проект закону) розроблено Фондом державного майна України відповідно до Програми економічних реформ України на 2010-2014 роки "Заможне суспільство, конкурентоспроможна економіка, ефективна держава", підготовленої Комітетом економічних реформ при Президентові України.

Проект спрямовано на забезпечення проведення реформ у сфері приватизації, реалізацію нової Державної програми приватизації, створення ринково - орієнтованого державного комплексу, спроможного забезпечити ефективне виконання державою своїх функцій.

Відповідно до рішень, прийнятих на засіданні Кабінету Міністрів України 15 грудня 2010 року (протокол № 74) проект доопрацьовано Мінекономрозвитку разом з Фондом державного майна з урахуванням зауважень, висловлених Адміністрацією Президента України, Службою Прем'єр-міністра України, Мінфіном, Міноборони та Мін'юстом.

За результатами засідання Кабінету Міністрів України 31.10.2011 проект доопрацьовано з урахуванням пропозицій, висловлених на засіданні, зокрема, Координаційного центру з упровадження економічних реформ, Мінекономрозвитку, Урядового уповноваженого з питань дерегуляції господарської діяльності.

За результатами розгляду на засіданні Кабінету Міністрів України 23 листопада 2011 року (протокол № 86 ) проект доопрацьовано з урахуванням позиції Міністерства юстиції України.

2. Мета і шляхи її досягнення

Метою законопроекту є удосконалення законів з питань приватизації, формування чіткої, ефективної правової бази у сфері приватизації, досягнення прозорості та відкритості приватизаційного процесу, забезпечення реалізації нової Державної програми приватизації, вимог до процесу реформування власності на завершальному етапі.

Ця мета досягається внесенням необхідних змін до Законів України: "Про приватизацію державного майна", "Про приватизацію невеликих державних підприємств (малу приватизацію)", "Про особливості приватизації майна в агропромисловому комплексі", "Про особливості приватизації об'єктів незавершеного будівництва".

Змінами до законів передбачено:

чітке визначення об'єктів державної власності, що підлягають приватизації;

запровадження передприватизаційної підготовки державних об'єктів, що раніше містилося в тексті Програми приватизації; встановлення вимог до уповноважених органів управління, які формуватимуть пропозиції для включення об'єктів на приватизацію;

чітке визначення способів приватизації (аукціон, конкурс з відкритістю пропонування ціни за принципом аукціону, аукціон із зниженням ціни, аукціон без оголошення ціни, продаж на фондових біржах), які забезпечать спрощений та інтенсивний продаж об'єктів масової приватизації, що дозволить швидко реалізувати об'єкти, які користуються низьким попитом;

визначення класифікації об'єктів приватизації, що раніше містилося в тексті Програми, уточнення класифікації з урахуванням нового етапу приватизації;

визначення чіткого строку проведення приватизації об'єкта з моменту прийняття рішення про його приватизацію до завершення приватизації об'єкту;

удосконалення норм, що регулюють прийняття рішень та продаж об'єктів приватизації разом із земельними ділянками;

особливості приватизації об'єктів за групами;

положення щодо закріплення пакетів акцій у державній власності, дотримання вимог законодавства про захист економічної конкуренції в процесі приватизації.

Значна увага в проекті приділена процесу підготовки та приватизації об'єктів групи Г, які здійснюються на засадах індивідуальної приватизації, коли всі етапи та процедури приватизації передбачають врахування індивідуальних особливостей таких підприємств; вивчення кон'юнктури ринку та попиту на конкретний об'єкт, інформаційну підтримку їх приватизації.

Принципово по новому визначається поняття "контрольний пакет акцій", яке застосовуватиметься на період проведення приватизації.

Для забезпечення відкритості та прозорості приватизації удосконалено інформаційну складову процесу приватизації.

Передбачено підвищення рівня привабливості приватизації для інвесторів, формування позитивного іміджу приватизації за рахунок оптимізації процесів приватизації, зобов'язань для покупців-інвесторів з урахуванням світової практики, визначення переліку виключних умов, у разі невиконання яких договори може бути розірвано або визнано недійсними, застосування виключно економічних санкцій за невиконання інвестиційних зобов'язань.

Одночасно збережено пільги та соціальні гарантії для працівників підприємств, що приватизуються.

Для забезпечення проведення приватизації до проекту включено норми щодо фінансових витрат на приватизацію за рахунок видатків державного бюджету.

3. Правові аспекти

На даний час законодавство України з питань приватизації складається з Закону України "Про приватизацію державного майна", "Про приватизацію невеликих державних підприємств (малу приватизацію)", які є базовими законодавчими актами цієї сфери правового регулювання, Закону України "Про Державну програму приватизації", яка визначає цілі, пріоритети та умови приватизації на 2000-2002 роки, а також законів, які регулюють особливості приватизації окремих сфер та галузей економіки, зокрема, "Про особливості приватизації майна в агропромисловому комплексі", "Про особливості приватизації об'єктів незавершеного будівництва", нормативно-правових актів Кабінету Міністрів України, міністерств та інших центральних органів виконавчої влади.

4. Фінансово-економічне обґрунтування

Реалізація цього законопроекту не потребує додаткових матеріальних витрат з Державного бюджету України. Заходи, пов'язані з проведенням приватизації державного майна, здійснюється в межах видатків, передбачених Державним бюджетом України на відповідний рік. Вдосконалення процесу приватизації, правова основа якого створюється цим законопроектом, проведення ефективної, відкритої приватизації забезпечить збільшення надходжень до Державного бюджету.

5. Позиція заінтересованих органів

Законопроект розроблено з урахуванням вимог Регламенту Кабінету Міністрів України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 18.07.2007 № 950.

За результатами засідання Кабінету Міністрів України 31.10.2011 проект доопрацьовано з урахуванням пропозицій, висловлених на засіданні, зокрема, Координаційного центру з упровадження економічних реформ, Мінекономрозвитку, Урядового уповноваженого з питань дерегуляції господарської діяльності.

За наслідками розгляду на засіданні Кабінету Міністрів України 23 листопада 2011 року (протокол № 86 ) проект доопрацьовано з урахуванням пропозицій Міністерства юстиції України.

6. Регіональний аспект

Законопроект не стосується питання розвитку адміністративно-територіальних одиниць України.

7. Запобігання корупції

Проект закону не містить ризиків вчинення корупційних правопорушень.

8. Громадське обговорення

Відповідно до вимог Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" проводилось оприлюднення законопроекту, шляхом розміщення на веб-сайті Фонду державного майна України (www.spfu.gov.ua) його редакції, оголошення про оприлюднення та аналізу регуляторного впливу проекту.

Зауважень і пропозицій до проекту від фізичних та юридичних осіб, їх об'єднань не надходило.

9. Позиція соціальних партнерів

Відповідно до Заключних положень Генеральної угоди між КМУ, всеукраїнськими об'єднаннями організацій роботодавців і підприємців та всеукраїнськими профспілками і профоб'єднаннями на 2008-2009 роки проект розглянуто Федерацією профспілок України та Спільним представницьким органом роботодавців на національному рівні.

Федерацією профспілок України підтримано редакцію проекту.

Спільним представницьким органом роботодавців на національному рівні надано пропозиції до проекту, які частково враховані. Висновки та обгрунтування щодо наданих пропозицій надіслано на адресу Спільного представницького органу роботодавців на національному рівні.

10. Прогноз результатів

Проект Закону України "Про внесення змін до деяких законів України з питань приватизації" створить досконалу, чітку та прозору законодавчу базу в сфері приватизації, удосконалить механізми та процедури приватизації, підвищить економічну ефективність продажу об'єктів та надходження до Державного бюджету.

Прийняття закону забезпечить реалізацію нової Державної програми приватизації, спрямованої на формування ринково - орієнтованого державного комплексу, спроможного забезпечити ефективне виконання державою своїх функцій.

Проект змін до законів з питань приватизації разом із новою Державною програмою приватизації дасть можливість залучити до економіки держави інвестиції, вивільнити державу та державний бюджет від утримання об'єктів, перебування яких в державній власності є економічно недоцільним.

Прийняття закону забезпечить прискорення структурної перебудови економіки, виконання завдань проведення економічних реформ, визначених Президентом України та спрямованих на економічне зростання в Україні.

Голова Фонду державного майна УкраїниО. Рябченко
___________________ 2011 р.