Аналіз регуляторного впливу Наказу ФДМУ "Про внесення змін до Типового договору оренди індивідуально визначеного (нерухомого або іншого) майна, що належить до державної власності
від 26 червня 2007 р.
Аналіз регуляторного впливу
Наказу ФДМУ "Про внесення змін до Типового договору оренди індивідуально визначеного (нерухомого або іншого) майна, що належить до державної власності
1. Опис проблеми, яку планується розв'язати шляхом втручання держави у відповідну сферу підприємницької діяльності
З метою врахування змін, що сталися в законодавстві про оренду у 2000-2006рр. та вдосконалення Типового договору оренди індивідуально визначеного (нерухомого або іншого) майна, що належить до державної власності, затвердженого наказом Фонду державного майна України від 23.08.00 №1774 Фондом державного майна України розроблена нова редакція Типового договору оренди індивідуально визначеного (нерухомого або іншого) майна, що належить до державної власності.
2. Визначення цілей державного регулювання
Метою даного регулювання є:
- приведення Типового договору оренди індивідуально визначеного (нерухомого або іншого) майна, що належить до державної власності у відповідність до нових вимог законодавства про оренду.
3. Опис альтернатив запропонованого регуляторного акту
Альтернативним способом є діючий Типовий договір оренди індивідуально визначеного (нерухомого або іншого) майна, що належить до державної власності, затверджений наказом Фонду державного майна України від 23.08.00 №1774, який не в повній мірі відповідає вимогам законодавства і тому не може використовуватися без певних змін та доповнень.
4. Опис механізмів і заходів для розв'язання проблеми
Новою редакцією Типового договору оренди індивідуально визначеного (нерухомого або іншого) майна, що належить до державної власності передбачається:
- Акт оцінки складається у випадках, визначених чинною Методикою оцінки об'єктів оренди, а саме тоді, коли для розрахунку орендної плати не вимагається незалежна оцінка об'єкта (п.1.1.)
- Стан Майна на момент укладення договору (потребує/не потребує поточного або капітального або поточного і капітального ремонту) визначається в акті приймання-передачі за узгодженим висновком Балансоутримувача і Орендаря (п. 1.3)
- Орендар вступає у строкове платне користування Майном у термін, указаний у договорі , але не раніше дати підписання сторонами цього Договору (у разі оренди нерухомого майна на строк, не менший ніж три роки - не раніше дати державної реєстрації договору) та акта приймання-передачі Майна (п.2.1), як того вимагає ст.793, ст.794 Цивільного кодексу України
- Орендна плата буде визначатись на підставі Методики розрахунку плати за оренду державного майна, або за результатами конкурсу на право оренди державного майна (п.3.1), у зв'язку з широким впровадженням конкурсів.
- У разі якщо на дату сплати орендної плати заборгованість по ній складає загалом не менше ніж три місяці, орендар також сплачує штраф у розмірі 10% від суми заборгованості (п.3.8) (з метою забезпечення виконання бюджетного завдання по орендній платі )
- Встановлено, що зайва сума орендної плати, що надійшла до бюджету, та Балансоутримувачу, підлягає заліку в рахунок наступних платежів (п.3.9)
- Орендар зобов'язується у разі оренди будівлі або споруди: за актом приймання-передачі прийняти орендовану будівлю (споруду) на свій баланс на період оренди, (п.5.2) відповідно до внесених змін до Закону України "Про оренду державного та комунального майна"
- Орендар має право за згодою Орендодавця здавати майно у суборенду (п.6.3)
- Здійснювати контроль за станом Майна шляхом візуального обстеження зі складанням акта обстеження (п.8.3), в порядку реалізації вимог статті 31 Закону України "Про оренду державного та комунального майна"
- Якщо Орендар не виконує обов'язку щодо повернення Майна, Орендодавець має право вимагати від Орендаря сплати неустойки у розмірі подвійної плати за користування річчю за час прострочення (п.10.11).
5. Характеристика очікуваних соціально-економічних наслідків запровадження передбачених заходів
Запропонована редакція Типового договору оренди індивідуально визначеного (нерухомого або іншого) майна, що належить до державної власності, приводить умови договору оренди у відповідність до вимог законодавства.
6. Обґрунтування можливості досягнення визначених цілей у разі прийняття регуляторного акта:
Для впровадження нової редакції Типового договору індивідуально визначеного (нерухомого або іншого) майна, що належить до державної власності немає перешкод правового чи економічного характеру.
7. Очікувані результати прийняття акта:
Об'єкт впливу | громадяни (як орендар) | Суб'єкти господарювання | Держава | |
---|---|---|---|---|
Як орендар | Як орендодавець | |||
Вигоди | Визначення умов договору оренди з урахуванням змін до законодавства, переважне право на продовження (поновлення) договору оренди у разі виконання його істотних умов | Визначення умов договору оренди з урахуванням змін до законодавств, переважне право на продовження (поновлення) договору оренди у разі виконання його істотних умов | Визначення умов договору оренди з урахуванням змін до законодавства | Визначення умов договору оренди з урахуванням змін до законодавства Встановлення гарантій сплати орендної плати (завдаток), своєчасне повернення орендованого майна (неустойка) забезпечення можливості контролю за станом майна орендодавцем та балансоутримувачем |
витрати | Додаткові витрати не передбачені | Додаткові витрати не передбачені | Додаткові витрати не передбачені | Додаткові витрати не передбачені |
Позитивні результати: Визначення умов договору оренди з урахуванням змін до законодавства, що забезпечує стабільність орендних відносин та вдосконалення Типового договору оренди індивідуально визначеного (нерухомого або іншого) майна. Встановлення гарантій сплати орендної плати (завдаток), своєчасне повернення орендованого майна (неустойка) забезпечення можливості контролю за станом майна орендодавцем та балансоутримувачем
Негативні результати: без внесення змін до діючого Типового договору оренди індивідуально визначеного (нерухомого або іншого) майна, що належить до державної власності, затвердженого наказом Фонду державного майна України від 23.08.00 №1774, Типовий договір оренди не в повній мірі відповідатиме вимогам законодавства і тому не може використовуватися без певних змін та доповнень.
7. Обґрунтування дії строку акта:
Запропонована редакція Типового договору оренди індивідуально визначеного (нерухомого або іншого) майна, що належить до державної власності, буде діяти до прийняття нових змін або до їх скасування.
8. Визначення показників результативності акта:
Показниками результативності запропонованої редакції Типового договору оренди індивідуально визначеного (нерухомого або іншого) майна, що належить до державної власності, буде:
1. Збільшення кількості договорів оренди.
2. Збільшення надходжень від орендної плати та пені до Державного бюджету.
3. Більш повне використання амортизаційних відрахувань.
4. Рівень поінформованості буде значним: по-перше - запропоновану редакцію Типового договору оренди було оприлюднено з метою обговорення та отримання від суб'єктів господарювання зауважень та пропозицій, по-друге - після прийняття запропонованої редакції Типового договору оренди акта, його буде розміщено на сайтах Фонду державного майна України та Верховної Ради України.
5. Кількість суб'єктів, на які поширюється дія регуляторного акту - на всіх орендарів та орендодавців державного майна.
9. Визначення заходів, з допомогою яких буде здійснюватися відстеження результативності акта
Відстеження результативності регуляторного акта буде здійснено шляхом аналізу динаміки кількості укладених договорів оренди, шляхом відстеження кількості контрольних перевірок стану об'єктів оренди та шляхом отримання сум пені та орендної плати.
Базове відстеження результативності нової редакції Типового договору оренди індивідуально визначеного (нерухомого або іншого) майна здійснюється до дня набрання чинності шляхом обробки результатів.
Повторне відстеження буде проводитись через рік після набрання чинності запропонованої редакції Типового договору оренди індивідуально визначеного (нерухомого або іншого) майна, що належить до державної власності з використанням показників результативності.
Заступник Голови Фонду | С. Лєдомська |