Аналіз регуляторного впливу проекту наказу Фонду державного майна України "Про затвердження форм надання відомостей про об'єкти державної власності"
від 1 лютого 2006 р.
Аналіз регуляторного впливу
проекту наказу Фонду державного майна України
"Про затвердження форм надання відомостей про об'єкти державної власності"
1. Опис проблем
На сьогодні в Україні історично склалася багатовекторна система управління об'єктами державної власності. Кожен орган влади, уповноважений управляти державним майном, веде облік підпорядкованих йому об'єктів (у тому числі суб'єктів господарювання), який суттєво не корелює з єдиним державним обліком підприємств та організацій України (далі - ЄДРПОУ). Такий стан створює податкові труднощі як в управлінні економікою, так і при розробці стратегії планування обсягів реформування власності. Актуальність питання щодо необхідності проведення інвентаризації об'єктів державної власності та ведення Єдиного реєстру об'єктів державної власності викладено в Програмі "Власність народу", затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 3 червня 2005 р. N413, а саме:
- відсутній належний облік об'єктів державної власності, що використовується у сфері господарської діяльності, та достатня інформація про них;
- облік об'єктів державної власності за сферою управління відповідних органів виконавчої влади в органах статистики не відображає їх фактичну належність. Відсутність чіткого обліку не дає змоги одержувати вичерпну інформацію про результати діяльності суб'єктів господарювання державного сектора економіки, їх подальший розвиток, технічний, виробничий та кадровий потенціал і призводить до безконтрольного господарювання;
- нерухоме майно, яке перебуває на балансі зазначених суб'єктів і фактичним власником якого є держава, не зареєстровано в установленому порядку. Бази даних про це майно відсутні;
- відсутній єдиний уніфікований механізм надання відомостей про об'єкти державної власності.
2. Головні цілі прийняття акта
Головними цілями прийняття зазначеного акта є визначення єдиного (уніфікованого) формату подачі інформації та втілення системного підходу щодо:
- виявлення фактичної наявності об'єктів державної власності;
- проведення аналізу щодо уникнення розбіжностей та впорядкування обліку об'єктів державної власності;
- впорядкування управління об'єктами державної власності в Реєстрі.
3. Оцінка альтернативних способів досягнення зазначених цілей
Альтернативних способів досягнення зазначених цілей немає.
4. Опис механізмів і заходів для вирішення проблем
Проект визначає правові та організаційні засади щодо проведення інвентаризації об'єктів державної власності та ведення Реєстру. Згідно з положенням акта:
- Інвентаризація об'єктів державної власності та упорядкування обліку юридичних осіб проводиться на єдиних методологічних засадах, відповідно до уніфікованих форм на основі інформації з інформаційних систем Держкомстату, ФДМУ, органів виконавчої влади та інших державних органів, які здійснюють управління об'єктами державної власності, а також органів, уповноважених здійснювати управління об'ктами державної власності, що забезпечують діяльність Верховної Ради України, Президента України та Кабінету Міністрів України.
- на першому етапі проводиться упорядкування обліку юридичних осіб (у тому числі суб'єктів господарювання);
- на другому етапі проводиться інвентаризація державного майна.
- Все державне майно, а саме: майно державних підприємств, установ та організацій, майно, що увійшло до статутних фондів господарських товариств, створених у процесі приватизації (корпоратизації), у тому числі майно, що передано в оренду, концесію з точки зору обліку не має суттєвих відмінностей.
- Результати інвентаризації є основою для формування та ведення Реєстру.
- Забезпечення функціонування Реєстру та налагодження системного обліку об'єктів державної власності із занесенням до бази даних інформації про класифікацію, вартість цих об'єктів за даними бухгалтерського обліку, їх розташування та належність до сфери управління органів державної влади, а також даних стосовно обтяження, фінансових і соціальних результатів управління цими об'єктами.
5. Вірогідність досягнення поставлених цілей
Запровадження зазначеного акта забезпечить високу вірогідність досягнення поставлених цілей.
6. Очікувані результати
Позитивні: Прийняття цього акта вирішить проблему єдиного нормативного забезпечення механізму проведення інвентаризації об'єктів державної власності з метою упорядкування обліку об'єктів державної власності, створення умов для ефективного моніторингу планових та фактичних показників діяльності суб'єктів господарювання, проведення моніторингу структурних змін у державному секторі економіки, оптимізації кількості підприємств державного сектору економіки, використання об'єктів державної власності та упорядкування управління об'єктами державної власності. Це створить умови для суттєвого збільшення надходження коштів до Державного бюджету України від управління об'єктами державної власності, у тому числі від приватизації, оренди, дивідендів на акції (частки, паї), що належать державі у статутних фондах господарських товариств. Негативні: немає.
7. Показники результативності акта
Показниками результативності акта є:
- вплив на забезпечення найбільш ефективних шляхів використання державного майна;
- створення сприятливих умов для підвищення ефективності господарської діяльності суб'єктів господарювання;
- подача відомостей про об'єкти державної власності в єдиному (уніфікованому) форматі;
- збільшення надходжень до Державного бюджету України.
8. Заходи для відстеження результативності акта
Узагальнення результатів проведення інвентаризації об'єктів державної власності та упорядкування обліку юридичних осіб з метою:
- ведення обліку об'єктів державної власності;
- проведення моніторингу структурних змін у державному секторі економіки;
- здійснення контролю за ефективним використанням об'єктів державної власності;
- забезпечення реалізації управлінських рішень.