A A A K K K

Аналіз регуляторного впливу проекту Закону України "Про внесення зміни до Закону України "Про Перелік документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності"

від 23 жовтня 2011 р.

Аналіз регуляторного впливу
проекту Закону України "Про внесення зміни до Закону України "Про Перелік документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності"

1. Опис проблем, які передбачається розв'язати шляхом державного регулювання

Проект Закону України "Про внесення зміни до Закону України "Про Перелік документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності" розроблено на виконання пункту 9.1 Національного плану дій на 2011 рік щодо впровадження Програми економічних реформ на 2010-2014 роки "Заможне суспільство, конкурентоспроможна економіка, ефективна держава", затвердженого Указом Президента України від 27.04.2011 № 505/2011, та відповідно до пункту 3 доручення Кабінету Міністрів України від 04.08.2011 № 35234/3-11 до резолюції Прем'єр-міністра України від 29.07.11 № 35234/1/1-11 щодо скорочення переліку документів дозвільного характеру.

Законопроектом передбачається виключення з Переліку документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності, затвердженого Законом України від 19 травня 2011 року № 3392-VI, двох документів, які за своєю природою не є дозвільними, оскільки не містять ознак документа дозвільного характеру:

- дозволу на укладення договору оренди нерухомого майна, що належить до власності Автономної Республіки Крим чи перебуває у державній або комунальній власності (пункт 15);

- погодження Кабінетом Міністрів України продажу земельних ділянок, що перебувають у державній власності, на яких розташовані об'єкти, що підлягають приватизації, іноземним державам та іноземним юридичним особам (пункт 85).

На сьогодні наведені вище документи Фонду державного майна України Законом України від 19 травня 2011 року № 3392-VI віднесено до документів дозвільного характеру (додаток до Закону).

Відповідно до частини першої статті 1 зазначеного Закону документ дозвільного характеру вживається у значенні, наведеному у Законі України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності".

Згідно із статтею 1 цього Закону документом дозвільного характеру є дозвіл, висновок, рішення, погодження, свідоцтво, інший документ, який дозвільний орган зобов'язаний видати суб'єкту господарювання у разі надання йому права на провадження певних дій щодо здійснення господарської діяльності або видів господарської діяльності та/або без наявності якого суб'єкт господарювання не може проваджувати певні дії щодо здійснення господарської діяльності або видів господарської діяльності.

Таким чином, особливістю документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності є те, що вони видаються суб'єктам господарювання для здійснення ними господарської діяльності.

Абзацом другим частини третьої статті 9 Закону України "Про оренду державного та комунального майна" передбачено надання уповноваженим органом управління орендодавцю дозволу на укладення договору оренди або відмову. Тобто, дозвіл надається не суб'єкту господарювання, а державному органу приватизації і його одержання не пов'язане з наданням юридичним особам права на провадження певних видів господарської діяльності.

Абзацом другим частини шостої статті 129 Земельного кодексу України визначено, що після отримання погодження Кабінету Міністрів України державними органами приватизації здійснюється розгляд клопотань іноземних держав, іноземних юридичних осіб про продаж земельних ділянок, що перебувають у державній власності, на яких розташовані об'єкти, які підлягають приватизації. Тобто, погодження надається не суб'єкту господарювання, а державному органу приватизації і його одержання не пов'язане з наданням іноземним державам, іноземним юридичним особам права на провадження певних дій щодо здійснення господарської діяльності або видів господарської діяльності.

До того ж, таке погодження передує отриманню іншого документа, а саме: державного акта на право власності на земельну ділянку, а не отриманню права на провадження певних дій щодо здійснення господарської діяльності або видів господарської діяльності.

Отже, відповідно до статті 9 Закону України "Про оренду державного та комунального майна" та статті 129 Земельного кодексу України діяльність державних органів приватизації за своїм змістом не є господарською діяльністю, а тому на неї не повинні поширюватися вимоги Закону України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності".

Слід також зазначити, що на неправомірність включення до Переліку документів, які за своєю природою не є дозвільними у змісті терміну, визначеному у статті 1 Закону України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності", вказано у висновку Головного науково-експертного управління від 30.09.2008 №16/3-1276/3224 до проекту Закону України "Про перелік документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності" (реєстр. № 3224 від 25.09.2008), зокрема, дозволу на укладення договору оренди нерухомого майна, що належить Автономній Республіці Крим або перебуває у комунальній власності.

2. Головні цілі державного регулювання

Метою розробки проекту Закону є приведення Закону України від 19 травня 2011 року № 3392-VI "Про Перелік документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності" у відповідність до Закону України "Про оренду державного та комунального майна" та Земельного кодексу України.

3. Визначення та оцінка альтернативних способів досягнення зазначених цілей

Оскільки дозвіл на укладення договору оренди нерухомого майна, що належить до власності Автономної Республіки Крим чи перебуває у державній або комунальній власності, та погодження Кабінетом Міністрів України продажу земельних ділянок, що перебувають у державній власності, на яких розташовані об'єкти, що підлягають приватизації, іноземним державам та іноземним юридичним особам не містять ознак документа дозвільного характеру, та враховуючи, що діяльність державних органів приватизації за своїм змістом не відноситься до господарської діяльності, єдиним прийнятним шляхом вирішення даного питання є виключення зазначених документів з Переліку документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності.

4. Опис механізмів і заходів, які забезпечать вирішення проблем

Запропонований проект закону дозволить гармонізувати законодавство в сфері оренди та земельних відносин, забезпечить зменшення дозвільних перешкод для суб'єктів господарювання.

5. Обґрунтування можливостей досягнення поставлених цілей у разі прийняття регуляторного акта

Зовнішні фактори на дію акта не впливатимуть.

Виникнення обставин, які можуть справити негативний вплив на виконання вимог даного регуляторного акта, не очікується.

Оцінка можливості впровадження регуляторного акта та виконання його вимог є високою.

За результатами введення в дію запропонованого регуляторного акта не передбачається нанесення шкоди суб'єктам господарювання, тому механізм повної або часткової компенсації можливої шкоди у разі настання очікуваних наслідків дії акта не розроблявся.

Не потребує здійснення державного контролю та нагляду за додержанням вимог цього регуляторного акта.

Реалізація запропонованого регуляторного акта не потребує додаткових матеріальних та фінансових витрат з державного бюджету.

6. Очікувані результати прийняття акта

Позитивні:

З прийняттям проекту Закону України вимоги дозвільної системи у сфері господарської діяльності не поширюватимуться на діяльність державних органів приватизації, що узгоджуватиметься із Законом України "Про оренду державного та комунального майна" та Земельним кодексом України.

Негативні результати прийняття акта відсутні.

7. Обґрунтування строку чинності регуляторного акта

Акт набирає чинності одночасно з набранням чинності Законом України від 19 травня 2011 року № 3392-VI "Про Перелік документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності".

Строк дії акта необмежений.

8. Показники результативності регуляторного акта

Надходжень до державного та місцевих бюджетів і державних цільових фондів, пов'язаних із дією акта, не передбачається;

кількість суб'єктів господарювання та/або фізичних осіб, на яких поширюватиметься дія акта - усі суб'єкти господарювання;

розмір коштів і час, що витрачатимуться суб'єктами господарювання та/або фізичними особами, пов'язаними з виконанням вимог акта - виконання положень закону не передбачає витрат коштів та часу суб'єктами господарювання;

рівень поінформованості суб'єктів господарювання та/або фізичних осіб з основних положень акта - проект закону розміщено на офіційному веб-сайті Фонду державного майна України.

9. Заходи, за допомогою яких буде здійснюватися відстеження результативності регуляторного акта

Законопроект не потребує визначення заходів, за допомогою яких буде здійснюватися відстеження результативності регуляторного акта.

Аналіз регуляторного впливу підготовлено Департаментом координації розробки та виконання програмних документів, оцінки та розпорядження об'єктами державної власності (вул. Кутузова, 18/9, м. Київ 133, 01601, телефон 200-34-41).

Голова ФондуО. Рябченко