A A A K K K

Куди йдуть кошти від операцій з оподаткування рухомого/нерухомого майна

Після того, як Фонд унеможливив навмисне заниження вартості нерухомого майна при продажу, всіх зацікавило питання, а куди йдуть кошти від операцій з оподаткування рухомого/нерухомого майна. Керівник ФДМУ Віталій Трубаров на своїй сторінці у Facebook розмістив детальну інформацію про розподіл таких коштів.

Відповідно до п. 172.3 статті 172 Податкового кодексу України (далі – ПКУ) дохід від продажу об'єкта нерухомості визначається виходячи з ціни, зазначеної в договорі купівлі-продажу, але не нижче оціночної вартості такого об'єкта, розрахованої органом, уповноваженим здійснювати таку оцінку відповідно до закону, та зареєстрованої в єдиній базі даних звітів про оцінку.

Нормативні підстави:

Ставка податку на доходи фізичних осіб відповідно до п. 167.2 статті 167 ПКУ складає 5%.

Відповідно до статті 163, підпункту 1.3 пункту 16-1 підрозділу 10 розділу ХХ ПКУ оподаткований дохід від продажу об’єктів нерухомості підлягає оподаткуванню військовим збором за ставкою 1,5%.

Відповідно до п. 9 статті 1, п. 10 статті 4 Закону України «Про збір на обов’язкове державне пенсійне страхування» особи, які придбавають нерухоме майно, є платниками збору на обов’язкове державне пенсійне страхування за ставкою 1%.

Відповідно до п.п. а, б п. 3 статті 3 Декрету КМУ від 21.01.1993 р. №7-93 «Про державне мито» за посвідчення договорів відчуження нерухомого майна справляється державне мито у розмірі 1% від суми договору

Власне розрахунки податків, що спрямовуються до бюджету держави:

Таким чином, під час оформлення правочину щодо купівлі-продажу об’єкта нерухомості сторони (фізичні особи) сплачують такі податки і збори:

Продавець:

5% - податок на доходи фізичних осіб (за винятком випадків, визначених у п. 172.1 статті 172 ПКУ, коли дохід не оподатковується).

1,5% - військовий збір (за винятком випадків, коли дохід не оподатковується)

Покупець:

1% - пенсійний збір (сплачується у будь-якому випадку).

Крім того сторонами у будь-якому випадку сплачується:

1% від суми правочину – державне мито (плата нотаріусу). 

Станом на 15-00 25.07.2018 нотаріусами проведено перевірку 760-ти об’єктів житлової нерухомості, що опосередковано підтверджує проведення правочину, на загальну суму 481’773’000 грн., відповідно до яких сплачено:

5% - податок на доходи фізичних осіб – на суму 24’088’650 грн. (при умові обов’язкового оподаткування);

1,5% - військовий збір – на суму 7’226’600 грн.;

1% - пенсійний збір – на суму 4’817’730 грн.;

1% від суми правочину – державне мито – на суму 4’817’730 грн.

Ці суми сплачені до державного бюджету України тільки за правочини з житловою нерухомістю при роботі лише одного електронного майданчика. Сподіваємось, що до кінця осені запрацюють не менше 10 електронних майданчиків.

Звертаємо увагу, що заниження оціночної вартості об’єкта нерухомості призводить до заниження розміру оподатковуваного доходу і відповідно до заниження розміру податків та зборів, що сплачуються до бюджету.