Пояснювальна записка до проекту постанови Кабінету Міністрів України "Про порядок списання об'єктів державної власності"
від 30 листопада 2006 р.
ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
до проекту постанови Кабінету Міністрів України "Про порядок списання об'єктів державної власності"
1. Обґрунтування необхідності прийняття акта
Проект постанови Кабінету Міністрів України "Про порядок списання об'єктів державної власності" розроблено відповідно до статті 5 Закону України "Про управління об'єктами державної власності" та на виконання пункту 4 доручення Кабінету Міністрів України від 12.10.2006 № 38060/2/1-06.
2. Цілі і завдання прийняття акта
Метою розробки зазначеного проекту постанови Кабінету Міністрів України є реалізація державою права державної власності у державному секторі економіки через систему організаційно-господарських заходів та повноважень щодо впорядкування процесів списання державних майнових об'єктів та керованості цих процесів із боку держави як власника.
Досягнення цієї мети має здійснюватися шляхом створення єдиних (уніфікованих) підходів щодо порядку прийняття відповідними органами управління рішень про надання згоди на списання майнових об'єктів, визначення найбільш ефективних способів використання державного майна та порядку їх застосування, використання коштів, отриманих від ліквідації основних фондів, проведення загального аналізу процесів списання шляхом ліквідації майнових об'єктів державної власності, що, в свою чергу, дасть можливість уникнути економічних та фінансових збитків держави при здійсненні списання майнових об'єктів та підвищення ефективності господарської діяльності суб'єктів господарювання.
3. Загальна характеристика і основні положення акта
Проектом постанови Кабінету Міністрів України запроваджується єдиний порядок та процедури щодо списання шляхом ліквідації суб'єктами господарювання, установами (організаціями) об'єктів державної власності, що належать до основних фондів та об'єктів незавершеного будівництва.
Проектом Положення про порядок списання об'єктів державної власності встановлюється сукупність дій відповідних органів управління, суб'єктів господарювання, установ (організацій) та інших осіб, спрямованих на забезпечення списання об'єктів державної власності. При цьому проектом нормативно-правового акта створюються єдині підходи щодо порядку прийняття відповідними органами управління рішень про надання згоди (дозволу) на списання шляхом ліквідації майнових об'єктів, визначення найбільш ефективних способів використання державного майна та порядку їх застосування, а також використання коштів, отриманих від ліквідації державних майнових об'єктів.
Проектом нормативно-правового акта забезпечується встановлення:
- чітких критеріїв, яким має відповідати державне майно, що підлягає списанню;
- переліку документів, які мають подаватися до відповідних органів управління для прийняття рішення про застосування процедури списання та про списання шляхом ліквідації державного майна;
- порядку утворення комісії з списання державного майна та визначення завдань, які покладаються на неї;
- шляхів використання майна, яке утворюється в результаті ліквідації майнових об'єктів;
- особливостей списання майна, переданого в оренду, та майна, що не увійшло до статутних фондів господарських товариств у процесі приватизації (корпоратизації), але перебуває на їх балансі;
- напрямків та порядку використання коштів, отриманих у результаті ліквідації майнових об'єктів.
4. Стан нормативно-правової бази у даній сфері правового регулювання
У даній сфері правового регулювання діють Господарський кодекс України, Цивільний кодекс України, Закони України "Про приватизацію державного майна", "Про приватизацію невеликих державних підприємств (малу приватизацію)", "Про власність", "Про правовий режим майна, що забезпечує діяльність Верховної Ради України", "Про оренду державного та комунального майна", "Про особливості правового режиму діяльності Національної академії наук України, галузевих академій наук та статусу їх майнового комплексу", Декрет Кабінету Міністрів України "Про впорядкування управління майном, що забезпечує діяльність органів законодавчої та виконавчої влади", Закон України "Про управління об'єктами державної власності".
Проте вищезазначені акти законодавства не обумовлюють норм щодо встановлення уніфікованого порядку списання суб'єктами господарювання, установами (організаціями) державного майна та не забезпечують встановлення єдиних підходів та процедур щодо списання державного майна.
Крім того, діють наказ Фонду державного майна України від 28.11.2005 № 3045 та спільний наказ Державного казначейства України і Міністерства економіки України від 10.08.2001 № 142/181, які мають бути визнані такими, що втратили чинність.
5. Фінансово-економічне обґрунтування
Реалізація проекту не потребує додаткових витрат із державного бюджету, матеріальних та інших витрат.
6. Прогноз соціально-економічних та інших наслідків прийняття акта
Застосування норм цього проекту постанови Кабінету Міністрів України забезпечить впорядкування процесів списання державних майнових об'єктів та керованості цих процесів з боку держави, як власника, і, як наслідок, дасть можливість уникнути економічних та фінансових збитків держави при здійсненні списання майнових об'єктів державної власності.
Крім того, застосування запропонованого проекта нормативно-правового акта забезпечить створення передумов для оновлення основних фондів суб'єктами господарювання та відповідно підвищення ефективності їх господарської діяльності.
Голова Фонду | В. Семенюк |
"_____" листопада 2006 р.