A A A K K K

Пояснювальна записка до проекту Закону України " Про внесення змін до статті 27 Закону України "Про приватизацію державного майна" щодо повернення коштів покупцям об’єктів приватизації при поверненні їх у державну власність"

від 11 вересня 2012 р.

ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
до проекту Закону України
" Про внесення змін до статті 27 Закону України
"Про приватизацію державного майна"
щодо повернення коштів покупцям об’єктів приватизації при поверненні їх у державну власність"

1. Обґрунтування необхідності прийняття Закону

Проект Закону України "Про внесення змін до статті 27 Закону України "Про приватизацію державного майна" щодо повернення коштів покупцям об’єктів приватизації при поверненні їх у державну власність" розроблено Фондом державного майна України з метою виконання доручення Першого віце – прем’єр – міністра України В. Хорошковського та удосконалення процедури повернення об’єктів приватизації у державну власність у разі розірвання або визнання недійсним в судовому порядку договорів купівлі-продажу у зв'язку з невиконанням покупцем визначених у них зобов'язань.

Згідно з частиною 9 статті 27 Закону України «Про приватизацію державного майна» у разі розірвання в судовому порядку договору купівлі-продажу у зв’язку з невиконанням покупцем договірних зобов’язань приватизований об’єкт підлягає поверненню у державну власність, включаючи земельну ділянку. Порядок повернення в державну власність об’єктів приватизації в разі розірвання або визнання недійсними договорів купівлі-продажу таких об’єктів затверджується Кабінетом Міністрів України. Повторний продаж такого об’єкта проводиться протягом одного року після повернення його у державну власність.

У діючому Законі України "Про приватизацію державного майна" залишилось неврегульованим питання щодо повернення коштів покупцям державного майна, сплачених ними за об’єкти приватизації, у випадку визнання таких договорів недійсними або їх розірвання, визначення джерела та механізму такого повернення.

Статтею 216 Цивільного кодексу України передбачено, що у разі недійсності правочину кожна із сторін зобов’язана повернути другій стороні у натурі все, що вона одержала на виконання цього правочину.

Відповідно до частини 4 статті 653 цього ж кодексу сторони не мають права вимагати повернення того, що було виконане ними за зобов'язанням до моменту зміни або розірвання договору, якщо інше не встановлено договором або законом.

У зв’язку з цим виникла потреба у внесенні доповнень до частини 9 статті 27 Закону України "Про приватизацію державного майна" в частині врегулювання питання, пов’язаного з поверненням коштів покупцям, сплачених ними за об’єкти приватизації, у разі повернення цих об’єктів у державну власність на виконання відповідного рішення суду.

Вирішення вищезазначеного питання потребує його закріплення на законодавчому рівні.

З огляду на зазначене Фонд державного майна підготував проект Закону України "Про внесення змін до статті 27 Закону України "Про приватизацію державного майна" щодо повернення коштів покупцям об’єктів приватизації при поверненні їх у державну власність".

2. Мета і шляхи її досягнення

Метою прийняття зазначеного акта є:

визначення та конкретизація процедури повернення коштів покупцям державного майна, сплачених ними за об’єкти приватизації, у випадку повернення їх у державну власність у випадку розірвання  або визнання договорів купівлі-продажу таких об’єктів недійсними за рішенням суду;

 урегулювання відносин, які виникають між державними органами приватизації та власниками об'єктів приватизації, у разі повернення у державну власність цих об’єктів, включаючи земельну ділянку, на виконання відповідного рішення суду.

3. Правові аспекти

Перелік нормативно-правових актів, що діють у відповідній сфері суспільних відносин:

Закон України “Про Фонд державного майна України”;

Закон України “Про приватизацію державного майна”;

Цивільний кодекс України;

Господарський кодекс України та

інші нормативно-правові акти, що регулюють діяльність у сфері приватизації.

Прийняття даного проекту закону не потребує внесення змін до інших законів України.

4.  Фінансово-економічне обгрунтування

Реалізація цього законопроекту не потребує виділення коштів Державного бюджету України.

5. Позиція заінтересованих органів

Проект Закону України "Про внесення змін до статті 27 Закону України "Про приватизацію державного майна" щодо повернення коштів покупцям об’єктів приватизації при поверненні їх у державну власність" потребує узгодження із заінтересованими органами, а саме Міністерством фінансів України, Міністерством економічного розвитку і торгівлі України, Міністерством юстиції, Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку, Державного комітету України з питань регуляторної політики та підприємництва.

6. Регіональний аспект

Законопроект не стосується питання розвитку адміністративно-територіальних одиниць.

7. Запобігання корупції

У законопроекті відсутні правила та процедури, які можуть містити ризики вчинення корупційних правопорушень.

8. Громадське обговорення

Проект закону було оприлюднено на сайті Фонду державного України http://www.spfu.gov.ua з метою одержання зауважень та пропозицій від фізичних та юридичних осіб, їх об'єднань згідно з вимогами Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності».

9. Позиція соціальних партнерів

Проект Закону не стосується соціально-трудової сфери та не потребує залучення до його опрацювання уповноважених представників всеукраїнських профспілок, їх об'єднань та всеукраїнських об'єднань організацій роботодавців.

10. Прогноз результатів

Прийняття зазначеного проекту закону України створить сприятливі умови для суб’єктів господарювання, дозволить забезпечити дотримання їх прав на одержання компенсації у разі повернення об’єктів у державну власність, врегулювання взаємовідносин між органом приватизації та власником об’єкта, з яким укладений договір купівлі-продажу, при поверненні таких об’єктів у державну власність на підставі відповідних судових рішень, запровадить єдиний порядок і правила повернення об’єкта приватизації у державну власність, підвищить інвестиційну привабливості об’єктів приватизації.

 

Начальник Управління
з питань договірного менеджменту                                        Ю. Нікітін